Sådan kan Musk blive Twitters undergang

Og hvad betyder det, der ligner Twitters nedsmeltning egentlig for os almindelige brugere? 

  • Denne artikel blev oprindeligt udgivet i nyhedsbrevet fra uge 45.
  • Opdateret mandag den 14. november:
    • Misbrugen af Twitters ✓-mærke rammer tilsyneladende aktiemarkedet
    • Det grå ‘Official’-mærkat er tilbage
    • Satire har det (stadig) svært på Twitter
    • Musk påstod (fejlagtigt) at Twitter er den største “click driver” og blev faktatjekket på sin egen platform

Artiklen fortsætter herunder ↓

Bliv bedre til dit arbejde.
Følg og forstå de digitale medietendenser med Digital Ugerevy:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Du modtager én mail om ugen med interessante indblik + min ugentlige opsamling på ugens vigtigste trends og historier.

DYSTOPI. Hvis man troede, at historierne om Twitter og Elon Musks køb af platformen ville stoppe i sidste uge, tog man grueligt fejl.

Udover en kæmpe fyringsrunde (hvor man nu beder nogle af de fyrede vende tilbage, fordi man alligevel ikke kan undvære dem), har Musk afskediget en masse fra den gamle ledelse og andre har valgt selv at gå (senest har chefen for informationssikkerhed sagt op – og om lidt kigger vi på, hvorfor det kan være ultrakritisk).

Og så er der selve Twitter-produktet, som også begynder at vise svaghedstegn. Nogle funktioner falder ud og ifølge eksperter og insidere kan det være sådan, Twitter går under. Teknologisk, simpelthen.

🤨 Annoncører er bekymrede 

Derudover har Musk ikke rigtig gjort noget for at overbevise Twitters suverænt største indtægtskilde (annoncørerne) om, at de skal blive på platformen.

“I hate advertising,” tweetede Elon Musk tilbage i oktober 2019. Og det ser ud til, han stadig har det svært med det. I hvert fald ser hans opførsel og handlinger ud til at drive annoncørerne væk, skriver Fast Company.

Musk har holdt en såkaldt “Town Hall” for at berolige annoncørerne om, at der er styr på sagerne, men ifølge Digiday gjorde det meget lidt for at dæmpe annoncørernes bekymringer

Så hvad kan man gøre hos Twitter for at holde på annoncørerne?

“Twitters annonceproblem er Elon Musk,” skriver Recode:

“The problem for Musk is the advertisers he has spooked since buying Twitter for $44 billion are unlikely to be swayed by any of this. They tell me they don’t mind what Musk says in outreach calls like this. They’re concerned about what he does and what he tweets.”

I det lys så det sikkert ikke særlig godt ud, at Musk i forrige uge tweetede en konspirationsteori som noget af det første efter købet af Twitter.

I det store hele betyder det dog mere for Twitter end for mange af annoncørerne. Hvis man spørger flere annoncører, har Twitter ikke været i nærheden af at være den vigtigste kanal, skriver Campaign:

“Social-media platform, which has witnessed a ‘massive drop’ in ad revenue, was already a minor platform on ad plans, according to media agency executives.”

🤦‍♂️ Twitters nye checkmark bliver allerede misbrugt

Det er dog ikke kun Musks egne tweet, der får folk til at miste tillid til Twitter – og derved bl.a. også lysten til at få sine annoncer vist der.

I kampen for at tjene penge til Twitter, der ikke kommer fra annoncer, har Elon Musk nemlig truffet et kontroversielt valg.

Indtil for ganske nylig var det blå “checkmark” på en Twitter-profil udtryk for, at personen bag var verificeret og vitterligt var den politiker, kendis, topchef, whatever vedkommende udgav sig for at være

Over tid blev det blå “hak” dog også til et statussymbol, som mange gik efter, fordi det får ens Twitter-profil til at fremstå “finere” eller som en del af en overklasse, måske.

Det er det syn, Musk nu forsøger at udnytte ved at gøre det, der tidligere var en verificering, til en del af det, man får, når man køber Twitter Blue for 8 dollars om måneden.

Det er ikke startet rigtig godt. For eksempel har der allerede været et crypto-scam, der bruger Twitter-checkmarket:

“Anyway, tons of people, both experts and those with just basic common sense, pointed out that opening up the blue checks to anyone with $8 to burn was going to lead to abuse, impersonation, and scams.

Musk and his reliable group of yes men, however, insisted that it would somehow… get rid of all that? He keeps trying to argue that since such accounts will get shut down, it won’t be worth it to people.

But $8 is not much to pay for someone looking to do something nefarious (or funny). And it sure looks like Twitter isn’t set up to make sure that these aren’t being abused.”

Twitter har udsigt til en god omgang “katten og musen”, hvis de kontinuerligt vil overvåge, at dem, der køber Twitter Blue (og får et checkmark for 8 dollars om måneden) ikke kalder sig noget andet.

Sådan så “crypto-scammet” ud (fra Techdirt-artiklen):

Twitter testede en ny verificering i form af et gråt “Official”-checkmark. Altså et mærkat, der skulle vise den verificering, som det oprindelige Twitter-checkmark oprindeligt viste.

Det tog dog kun Elon Musk tre timer selv at fjerne funktionen. “I just killed it,” som han skrev på Twitter.

Seneste nyt: Misbrugen af Twitters ✓-mærke er nu tilsyneladende begyndt at ramme nogle virksomheder på aktiekursen. Skræmmende, og forhåbentlig får Musk og Twitter snart sat en prop i hullet.

Og det grå “Official”-checkmark er angiveligt tilbage igen, skriver CBS News:

“Since then, Twitter has become a cesspool of verified accounts pretending to be celebrities like Los Angeles Lakers star LeBron James, politicians like former President George W. Bush, and even large companies, including drugmaker Eli Lilly, as users test or exploit Twitter’s new system.

On Friday, Twitter reversed its tune and returned the gray marker to some accounts.”

Derudover har Twitter (og Musk) kæmpet med en række konti, der enten giver sig ud for at være kendte mennesker eller parodierer dem – blandt andet Elon Musk.

Til trods for, han tweetede som en del af sin overtagelse, at “Comedy is legal again”, har satire det angiveligt (stadig) svært på platformen, og Twitter markerede en humoristisk artikel om Elon Musk som muligt spam (tak til Claes Holtzmann for at dele).

👎 Tilliden forsvinder endnu mere

Al postyret på Twitter får nu Bloombergs chefredaktør, John Micklethwait (der tidligere var på The Economist) til at advare sine ansatte om, at nylige ændringer hos Twitter har “heightened the risk of using the platform as a source of news”.

Flere medier vil formentlig følge det eksempel – og Micklethwait gør det også klart, at Bloomberg ikke vil betale for Twitter Blue-abonnementer til de ansatte.

Derudover advarer Jakob Linaa Jensen, der forsker i medier på Aarhus Universitet, om, at Elon Musks syn på moderation kan få “flere konsekvenser” for Twitter.

En af de kommende dage skal jeg medvirke i et interview omkring netop Twitter og Musk. Her skal jeg blandt andet forsøge at svare på spørgsmålet om, hvad alt det her kaos betyder for den almindelige Twitter-bruger.

En del af svaret har vi her: Vi skal ganske enkelt vænne os til at have mindre tillid til det, vi ser på Twitter. Også det, hvor der ellers er et “verificeret”-symbol ud for brugernavnet. For 8 dollars om måneden er en ganske lav udgift for at snyde nogle – og måske endda tjene penge imens.

Twitter er dog ikke helt det vilde vest, og dele af faktatjekkene fungerer stadig, som Elon Musk fik at føle, da han påstod, at Twitter er den største “click driver” på internettet (det er Twitter ikke – langt fra).

Det kan du også læse mere om hos Business Insider.

💰 Er der kæmpebøder på vej?

Men altså… her stopper det ikke. For som om det ikke var kaotisk nok, at man er ved at skræmme annoncører væk og skade tilliden til platformen, så kan der være store bøder på vej fra FTC, Federal Trade Commission.

Det her er lidt teknisk, men kort fortalt går det ud på, at Twitter er forpligtet overfor FTC (Federal Trade Commission) til at redegøre for en række ting i forbindelse med sikkerhed og brugernes data, når de lancerer nyt eller ændrer noget.

Som du kan læse hos Techdirt, lader det til, at man enten ikke er opmærksom på det, eller er ligeglad, fordi (som Musks personlige advokat angiveligt skulle have sagt):

“Elon puts rockets into space, he’s not afraid of the FTC.”

Det ændrer dog ikke på, at man ikke skal tage let på et opgør med FTC. Det kan ende galt – og dyrt:

“Indeed, remember three years ago when the FTC hit Facebook with a $5 billion fine?

Most people remember that as being for the whole Cambridge Analytica thing, but it was actually for violating the consent decree that Facebook had signed years earlier (partly because of Cambridge Analytica, but also some other shoddy privacy practices).

In other words, while you’re under the consent decree, if you screw up, you could be in deep trouble. Combined with the example of Uber’s Joe Sullivan, and you realize that fucking with the FTC doesn’t end well for anyone.”

Og det er i den kontekst, det kan være kritisk, at chefen for informationssikkerhed har forladt Twitter. For det ser ud til, kravet fra FTC i den grad er tilsidesat i øjeblikket. The Verge skriver:

“The employee said this week’s launch of the revamped Twitter Blue subscription disregarded the company’s normal privacy and security review, with a ‘red team’ reviewing potential risks the night before the launch.

‘The people normally tasked with this stuff were given little notice, little time, and unreasonable to think it [the privacy review] was comprehensive.’ None of the red team’s recommendations were implemented before Twitter Blue’s relaunch, the employee said.”

Ifølge The Verge holder FTC et vågent øje med, hvad der foregår hos Twitter lige nu, og følger det med “dyb bekymring”.

😢 Er det starten på slutningen for Twitter?

Som en, der har brugt Twitter i lang tid (siden marts 2007) og har fået rigtig meget værdi, viden, glæde og fantastiske bekendtskaber ud af at være der, kan jeg godt blive bekymret for Twitters fremtid.

Især når Elon Musk angiveligt også har sagt, at han ikke kan udelukke, at Twitter går konkurs.

Der er simpelthen brug for at få flere penge ind i forretningen. Og det er jo svært, når man skræmmer dem væk, der vil betale mest; annoncørerne.

Kombinationen af:

  • Nervøse annoncører
  • Teknologi/setup, der knager i krogene
  • Bekymringen for dårligere moderation og vildere tweets
  • Misbrug af Twitters checkmark
  • Mulige bøder fra FTC 

…viser et scenarie (som måske ikke indtræffer) for, hvordan Musk kan blive Twitters undergang.

Det håber vi selvfølgelig ikke sker. Men intet er sikkert lige nu. ◉

Du kan læse mere om Twitter i opsamlingen fra uge 45.

Henvisningsfoto: Steve Jurvetson / Flickr Creative Commons