Uge 17, 2019

Face­book går rundt og ven­ter på en kæm­pe­bøde, mens Twit­ter taber brugere og tjen­er penge. Tvivl­somme medi­er sny­der poli­tik­erne (som danskerne undgår på de sociale medi­er) — og så er der muligvis en pod­cast­ing-krig på vej. Det og meget mere find­er du lige her.

Dig­i­tal Ugerevy har din ryg — her er de vigtig­ste his­to­ri­er om nye medi­er og dig­i­tal udvikling fra påskeda­gene.

Få det ugentlige overb­lik

Én mail. De vigtig­ste his­to­ri­er. Over­skueligt.
...og så er det gratis 🙂

Hvornår vil du mod­tage Ugerevyen?
Hvilken del af Ugerevyen inter­esser­er du dig mest for?
Det område, du væl­ger, vil blive vist øverst i nyheds­brevet og som e‑mailens emne.
Du kan stadig se hele opsam­lin­gen.

Om Digital Ugerevy

Dette er stedet, hvor du kan få overb­likket. Det han­dler om nye medi­er, sociale plat­forme og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Det er dit brief på, hvad der er sket i ugen, så du kom­mer up-to-date, mens du nyder din mor­genkaffe.

Dig­i­tal Ugerevy har mere end 500 føl­gere, der arbe­jder inden­for jour­nal­is­tik, kom­mu­nika­tion, markeds­føring, dig­i­tal udvikling og ledelse.

Se hvad nogle af føl­gerne siger

<strong>Lars K Jensen</strong>
Lars K Jensen

Råd­giv­er og arbe­jder med dig­i­tal udvikling og nye medi­er.

[toc]

? Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

Facebook:

Danskerne undgår politikerne

For det er kun en min­dre del af danskerne, der føl­ger folket­ingspoli­tikere på Face­book og Twit­ter. Og de fær­reste har lyst til selv at delt­age i poli­tiske diskus­sion­er på de sociale medi­er.

Facebook forventer stor privacy-bøde

I Face­books rap­port for første kvar­tal af 2019 reg­n­er det sociale medie med en bøde fra den amerikanske konkur­rence­myn­dighed FTC på op til 5 mil­liarder dol­lars for brud på en aftale om beskyt­telse af brugernes pri­vatliv


Face­book sees 26% rev­enue growth as $5B FTC fine looms
Mobile Mar­keter

...og ansætter privacy-forkæmpere

The hires high­light how Face­book — under fire for mul­ti­ple con­tro­ver­sies over its han­dling of user data, hate speech, mis­in­for­ma­tion and polit­i­cal con­tent — is pur­su­ing a two-track approach to Wash­ing­ton, tap­ping Repub­li­can insid­ers to deal with the Trump admin­is­tra­tion and GOP-con­trolled Sen­ate, while scoop­ing up pri­va­cy activists to help nav­i­gate the seem­ing­ly end­less user data scan­dals sur­round­ing the com­pa­ny.

Elgigantens erfaringer med Facebooks Workplace

Jeg har selv arbe­jdet et sted, hvor vi havde Work­place i stedet for intranet — og det fun­gerede fænom­enalt.

De 2.300 medar­be­jdere i Elgi­gan­ten blev i 2016 præsen­teret for et nyt mod­erne intranet. Ind kom Face­books erhvervs­ret­tede kom­mu­nika­tion­splat­form Work­place, som sel­sk­a­bet efter et par år nu gør sta­tus på. Læs her om elek­tron­ikkæ­dens erfaringer og oplevelser med plat­for­men.

3 millioner annoncører på Facebook og Instagram Stories

Impres­sion growth was pri­mar­i­ly dri­ven by ads on Insta­gram Sto­ries, Insta­gram Feed and Face­book News Feed,” said CFO David Wehn­er. He said that the year-over-year decline in aver­age price per ad reflects an ongo­ing mix shift towards Sto­ries Ads and geo­gra­phies that mon­e­tize at low­er rates. Accord­ing to the Wehn­er, Face­book saw the strongest ad rev­enue growth come from the U.S. and Cana­da at 30%.

Instagram lancerer quiz-stickers i Stories

Of course, Insta­gram also has poll stick­ers, which it launched in 2017, and real­ly, the quiz stick­er option is pret­ty sim­i­lar. But it adds more of a fun, com­pet­i­tive ele­ment, giv­ing users an option to get the right answer and feel a sense of achieve­ment, as opposed to just pro­vid­ing feed­back.

Twitter:

Twitter taber brugere men tjener flere penge

Selv om Twit­ter har tabt seks mil­lion­er brugere det sen­este år, er det sociale medie blevet bedre til at tjene penge. Det vis­er det amerikanske sel­sk­abs reg­n­skab for første kvar­tal, der er offentlig­gjort tirs­dag.


Twitter’s ad rev­enue jumps 18% as mar­keters invest more on the plat­form
Mar­ket­ing Land

...og vil lade folk rapportere "misledende" tweets

The new tool will first be rolled out in India, where gen­er­al elec­tions are already under­way, on Thurs­day, and in the Euro­pean Union, which holds elec­tions in the last week of May, on April 29.

...og opfinder sin egen målestørrelse

In its lat­est effort to inno­vate around its busi­ness mod­el of opac­i­ty, Twit­ter offi­cial­ly today unveiled its lat­est self-invent­ed met­ric, dubbed “mon­e­ti­z­able dai­ly active usage.”

Twitter udbetaler flere penge til medier

Dri­ven by a grow­ing num­ber of con­tent deals, Twit­ter says it paid 60% more rev­enue back to pub­lish­ers in 2018 than the year pri­or — the sec­ond con­sec­u­tive year of 60% growth in pay­outs.

Trump brokker sig til Twitter-chef om tabte følgere

U.S. Pres­i­dent Don­ald Trump met with Twit­ter Inc Chief Exec­u­tive Jack Dorsey on Tues­day and spent a sig­nif­i­cant time ques­tion­ing him about why he had lost some Twit­ter fol­low­ers, a per­son briefed on the mat­ter said. 


Colum­bia Jour­nal­ism Reviews Math­ew Ingram har flere links om his­to­rien.

De andre:

Var det forkert at blokere sociale medier i Sri Lanka?

A num­ber of tech com­men­ta­tors, from The New York Times to The Guardian, quick­ly expressed sup­port for Sri Lanka’s deci­sion, cit­ing it as evi­dence that Face­book has failed to stop the spread of mis­in­for­ma­tion and hate speech in the coun­try and else­where.

Yet civ­il rights experts and researchers with­in Sri Lan­ka wor­ry that the prac­tice of shut­ting down entire swaths of the internet—which has become increas­ing­ly com­mon around the world—can do more harm than good

Instagram og YouTube disrupter lovene for børnearbejde

Those laws, which were designed to pro­tect child stars from exploita­tion by both their par­ents and their employ­ers, are not being reg­u­lar­ly applied to today’s pint-sized celebri­ties, despite the fact that the major plat­forms, YouTube and Insta­gram, are based in Cal­i­for­nia. The sit­u­a­tion is a bit like “Uber but for …child labor”, with a dis­rup­tive tech­nol­o­gy upend­ing mar­kets by, among oth­er things, side-step­ping reg­u­la­tion.

Slut med Instagram-æstetikken

While Mil­len­ni­al influ­encers hauled DSLR cam­eras to the beach and mas­tered pho­to edit­ing to get the per­fect shot, the gen­er­a­tion younger than they are large­ly post direct­ly from their mobile phones. “Pre­vi­ous­ly influ­encers used to say, ‘Oh, that’s not on brand,’ or only post things shot in a cer­tain light or with a com­mon­al­i­ty,” says Lynsey Eaton, a co-founder of the influ­encer-mar­ket­ing agency Estate Five. “For the younger gen­er­a­tion, those rules don’t apply at all.”

Snapchat slår ned på sponseret indhold, der bryder reglerne

Ear­li­er this month, Snap qui­et­ly added a new clause to its com­mu­ni­ty guide­lines. Under a sec­tion titled “Imper­son­ation & Spam” is a bul­let point that reads: “We pro­hib­it spam and decep­tive prac­tices, includ­ing con­tent that imi­tates Snapchat ad for­mats.”

Og når 75% af de 13–34-årige i USA

Snapchat is no longer bleed­ing users — in fact, it’s adding them. The plat­form added dai­ly users for the first time in the last three quar­ters, now total­ing 190 mil­lion dai­ly active users, the com­pa­ny report­ed on April 23 in its first-quar­ter of 2019 earn­ings release.

Sådan bruger medier TikTok

As of Feb­ru­ary, NBC News’ “Stay Tuned” has post­ed 26 videos on Tik­Tok. The 15-sec­ond videos fea­ture one of the show’s three hosts — Savan­nah Sell­ers, Gadi Schwartz and Lawrence Jack­son — com­men­tat­ing on news like the sea­son pre­miere of “Game of Thrones”or par­tic­i­pat­ing in chal­lenges like pineap­ple pulling.

Flere lande blokerer sociale medier

Antallet af lande, som har blok­eret borg­ernes adgang til sociale medi­er, er steget de sen­este år, vis­er opgørelse fra Jyl­lands-Posten. Udviklin­gen bekym­r­er men­neskerets- og ytrings­fri­heds­for­t­alere.

Tips til din digitale markedsføring

A Small Busi­ness Guide to Google My Busi­ness [Info­graph­ic]
Social Media Today

The Ever­green Guide to Launch­ing a Face­book Adver­tis­ing Strat­e­gy
Fal­con

4 Top Tools for Find­ing and Con­nect­ing with Insta­gram Influ­encers
Social Media Today

? Tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

Danske Mediers Zuckerberg-avisannonce virkede

(Det er desværre ikke Zucker­berg selv, der dukker op)

Face­book sender direk­tør til Mediernes Års­dag for at tage diskus­sion om Face­books rolle i medieud­vikling og folket­ingsvalg. Meldin­gen kom­mer, efter Danske Medi­er tidligere i april sendte en åben invi­ta­tion til Mark Zucker­berg.

Tvivlsomme medier snyder politikerne

Tvivl­somme artik­ler fra yder­st tvivl­somme kilder sæt­ter ikke kun dag­sor­de­nen på de sociale medi­er. De bliv­er også ind­draget i Folketinget, hvor poli­tik­erne stiller spørgsmål til min­istrene med afsæt i mis­visende oplysninger. Det skriv­er Poli­tiken.

Dansk copyright-lov i strid med EU-regler

Prob­lemet er bare, at loven er i strid med EU-ret­ten. Og det gælder ikke kun reglerne om, hvem der skal betale for at bruge musik i offent­lighe­den. Adskil­lige af para­graf­ferne i den danske ophavs­ret­slov, som fast­slår, hvornår kun­st­nere har ret til at få penge, pass­er sim­pelthen ikke.

Ny podcast-app vil vise dig, hvad vennerne hører

Den har dog den udfor­dring, at dine ven­ner også skal lytte til pod­casts i den nye app.

When you search for pod­casts, for exam­ple, you may see your friend’s face pop up as a lis­ten­er. Oth­er­wise, it func­tions as any oth­er pod­cast play­er does.

Podcasten Dårligdommerne lukker og slukker

- Ærede jury. Det er med tungt hjerte, at vi med­del­er, at vi efter næsten fem år drejer nøglen om. Jep. 'Dårlig­dom­merne' stop­per. Det er ikke en joke eller en forsin­ket april­snar. Det er ikke på grund af interne stridighed­er eller andet.

Nyt nichemedie fra A4 Medier

Et nyt dig­i­talt betal­ingsme­die om dan­sk arbe­jdsmiljø ser dagens lys. Mediehuset A4 Medi­er, det tidligere Uge­brevet A4, står bag som led i sel­sk­a­bets relancer­ing efter skilsmis­sen fra Free­way. Flere nicheme­di­er er på vej.

'Solution Set' sætter fokus på mediebranchens løsninger

Hvis du er fast føl­ger af Dig­i­tal Ugerevy, er du uden tvivl stødt på artik­ler i serien 'Solu­tion Set' fra The Lenfest Insti­tute. Journalism.co.uk har en artikel om kon­ceptet — her­hjemme er det bag­grun­den for 'Solu­tions' hos Medietrends.dk.

US-based project Solu­tions Set brings real-world solu­tions to ongo­ing news­room strug­gles by look­ing at case exam­ples in the US and around the world

The Skimm lancerer SMS-tjeneste

On Wednes­day, The Skimm pulled the cur­tain off a 1:1, Q&A tex­ting ser­vice — no bots, just humans for now — to help its paid app sub­scribers con­tex­tu­al­ize the news of the day in their own lives.

Derfor laver LinkedIn eget indhold

Hempel joined the site this year after 17 years in mag­a­zine jour­nal­ism, work­ing for pres­ti­gious lega­cy brands like Busi­ness­week, For­tune, and Wired. The types of sto­ries she’s writ­ing now for LinkedIn, she explained, are sim­i­lar to what she was doing by the end of her tenure at Wired: “ideas-dri­ven pieces about the nature of how tech­nol­o­gy com­pa­nies are chang­ing.”

? Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

Digitale annoncer rundede 8 mia. i Danmark

Søge­ord­san­non­cer­ing på Google stod sid­ste år for knap halvde­len af den dig­i­tale annon­ceom­sæt­ning, som med en sam­let vækst på 9,6 pct. nu har run­det otte mia. kr. i Dan­mark.


Sådan udviklede reklamemarkedet sig i 2018
Medi­aWatch

Digital nulmoms favoriserer abonnementer

Den nye lov fjern­er nem­lig mom­sen på dig­i­tale avis­er, men vil fastholde mom­sen på et eventuelt løs­salg af artik­ler. Dermed har mediehusene, der i forve­jen er skep­tisk ind­stillede over­for mikro­be­tal­ing, en meget kon­tant avance­forskel på 25 pro­cent i helabon­nementets favør.


Danske Medi­er frygter folket­ingsvalg vil bremse dig­i­tal nul­moms
Medi­aWatch

Udgivere kritiserer Googles "Unified Pricing"

Google held a meet­ing Thurs­day with its top pub­lish­er part­ners to dis­cuss numer­ous new prod­uct changes, col­lec­tive­ly called “uni­fied pric­ing,” that could upend pub­lish­er strat­e­gy and leave them with less con­trol over their ad inven­to­ry.


Every­thing you need to know about Google’s ‘uni­fied pric­ing’ prod­uct changes

Branchen venter spændt på Luminarys lancering

Pod­cast wars: $100 mil­lion start­up Lumi­nary launch­es Tues­day with­out Reply All or The Dai­ly


Flere pod­cast­ere og pod­cast­ing­fir­maer har for­ladt Lumi­nary, skriv­er Nie­man Lab.

Podcasting: Er der en platformskrig på vej?

Lumi­nary gets push­back from Spo­ti­fy and The New York Times: tem­po­rary glitch or the real start of the plat­form wars? Plus: Gim­let gets a union, a new pod­cast incu­ba­tor, and Mueller Mueller every­where.

Hvad er programmatisk annoncering?

On this episode of the Digi­day Pod­cast, Mike Smith, chief data offi­cer at Hearst, joined Digi­day edi­tor-in-chief Bri­an Mor­ris­sey in an attempt to break down the cur­rent state of pro­gram­mat­ic adver­tis­ing.

Programmatiske annoncører vil tættere på udgivere

Vi tager lige en mere om pro­gram­ma­tisk annon­cer­ing, nu vi er inde i ryt­men:

While the idea of clos­ing the gap between adver­tis­ers and pub­lish­ers is noth­ing new, the sheer num­ber of inter­me­di­aries between the two has made it eas­i­er said than done. But as the likes of Hershey’s make peace with those ven­dors that help, rather than hin­der, the per­for­mance of their ads, adver­tis­ers’ atten­tion has turned to how to man­age pay­ing ven­dor fees with­out rob­bing the media sell­er.

ads.txt på vej på mobil — men det går langsomt

A lit­tle more than a month since the industry’s anti-fraud effort was offi­cial­ly extend­ed to mobile in-app ads, adop­tion for app-ads.txt among mobile apps lags. Rough­ly 4% of the top mobile apps have adopt­ed app-ads.txt, accord­ing to Pub­Mat­ic, which has devel­oped a crawler to mon­i­tor adop­tion among the mobile apps that use its sup­ply-side plat­form to sell ads.

? Udvikling

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

Anti-annonce-browser får nu annoncer

Brave users can now earn its cryp­tocur­ren­cy Basic Atten­tion Tokens(BAT) for view­ing the browser’s built-in ads. To get the new fea­ture, you’ll have to down­loadBrave ver­sion 0.63 for Win­dows, macOS, or Lin­ux.

Tech-platforme skal offentliggøre ranking-metoder

En række helt nye EU-regler skal reg­ulere dig­i­tale plat­forme og skabe mere fair vilkår for virk­somhed­er og pri­vat­per­son­er, der er aktive på eksem­pelvis marked­spladser og udle­jn­ingsplat­forme.

Samsung udskyder lancering af foldetelefon

Ups.

Sam­sung Elec­tron­ics Co. delayed the roll­out of its Galaxy Fold because of tech­ni­cal prob­lems just days ahead of its planned launch, a blow to the hard­ware giant and its hopes for a prod­uct it billed as one of the smart­phone market’s biggest inno­va­tions in years.


Sam­sung Galaxy Fold report­ed­ly failed due to 7mm screen bezel gap
Ven­ture­Beat

20% af nettets trafik er robotter

So-called "bad bots" can be tasked with per­form­ing denial-of-ser­vice (DoS) attacks, they can scrape and steal data, they may be used to auto­mat­i­cal­ly pub­lish fake con­tent or reviews, and also skew adver­tis­ing and vis­i­tor met­rics.

Bots, in gen­er­al, are esti­mat­ed to make up rough­ly 37.9 per­cent of all Inter­net traf­fic. In 2018, one in five web­site requests — 20.4 per­cent — of traf­fic was gen­er­at­ed by bad bots alone.