Digitale medier i uge 47 (2020)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Dine konkurrenter læser måske med.
Sørg for, at den næste opsamling også lander i din indbakke:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

In this edition:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🐦 Twitter ruller de forsvindende “Fleets” ud til alle

Selvfølgelig skal Twitter også have indhold, der forsvinder af sig selv – som vi kender det fra oprindeligt Snapchat og Instagram Stories (der endte med at blive en langt større succes end originalen).

Twitter har nu lanceret “Fleets” til alle brugere, og det skal nok blive en fest. TechCrunch kunne hurtigt skrive, at den nye funktion lider under trykket.

“Fleets” er opdateringer, der forsvinder efter 24 timer. De vises i toppen af Twitter-feed’et, som det kendes fra… ja, alle andre steder, vel.

VentureBeat skriver, at Fleets blandt andet handler om at gøre det mindre “skræmmende” at dele indhold på platformen. Hvis du gerne vil læse mere og længere – og jeg mener langt – om den nye funktion, er det hos Casey Newton og hans Platformer-nyhedsbrev, det sker.

“Social-media innovation is dead”
Business Insider

Jeg har samlet op på tendensen:

Væk i morgen: Platforme elsker flygtigt indhold
Med Twitters lancering af “Fleets” er alle platformene nu med på “Stories”-bølgen med indhold, der forsvinder af sig selv. Men hvorfor gør alle det – og påvirker det feed’et?

🔈 …og lydrum

Recode skriver:

“Twitter is also testing out a new audio feature called audio spaces that largely resembles the embattled, invitation-based startup audio app Clubhouse which launched earlier this year. […]

With the new feature, a user will be able to start a conversation and then allow others to participate or listen in. The company likens the feature to a “well-hosted dinner party” and anticipates that the tool will be used for debate.”

💵 Instagram overvejer at betale medier

Det er ganske stille overvejelser, kan vi læse hos Axios. Overvejelserne kommer efter, Instagram fylder mere og mere som nyhedskilde for brugerne – som du kan læse om lige herunder 👇

📸 Unge finder nyheder på Instagram

Globalt har Instagram for nylig overhalet Twitter som kilde til nyheder – herhjemme skete det for lang tid siden. Berlingske har skrevet om tendensen på baggrund af en undersøgelse. Hvis du ikke har abonnement dertil, har MediaWatch en citat-historie:

“Et voksende antal unge bruger i højere grad sociale medier som Facebook og Instagram som deres primære nyhedskilder. Hvor 66 pct. får nyheder gennem tv’et, bruger 75 pct. af de unge Facebook som nyhedskilde.”

“Forsker til medier: Glem fordommene og lær af influencerne”
MediaWatch

📱 Nu kan alle lave Instagram “Guides”

Tidligere i år lancerede Instagram deres “Guides”-format ud, der kort fortalt gør det muligt at udgive længere indhold i en faneblad på sin profil. Nu rulles funktionen ud til alle, skriver TechCrunch.

🕵️‍♂️ …og deaktivere tredjeparts-tracking

Det her er fantastisk nyt i en tid, hvor vi vist alle efterhånden ved, at der er noget, der hedder digitalt privatliv. Social Media Today skriver:

“Instagram has added a new setting which will enable users to choose whether they can be targeted with more personalized ads in the app via the usage of supplementary data sourced from third-party platforms and providers.”

🎧 YouTube lancerer lyd-annoncer

Den nye mulighed – der pt. er i beta – har de samme måle-, audience- og brand safety-funktioner som videokampagnerne, skriver YouTube.

“In our months of alpha testing, we found that more than 75 percent of measured audio ad campaigns on YouTube drove a significant lift in brand awareness.

One of our early testers, Shutterfly, used audio ads to influence purchase consideration among interested shoppers, driving above benchmark lifts of 14 percent lift in ad recall and 2 percent lift in favorability among their target audience.”

😔 Facebook ved, at Trump-mærkater har meget lille effekt

De store platforme fik mere travlt end normalt med at holde øje med præsident Trump, da amerikanerne gik til valg.

I sidste uge fortalte Twitter, hvordan deres markering og standsning af misinformation var gået. 300.000 tweets var blevet blokeret (svarende til 0,2% af alle tweets om valget), og 74% af visningerne skete efter, markeringerne var kommet på. Hastighed betyder alt.

BuzzFeed kan nu fortælle lidt om, hvordan det ser ud hos Facebook – baseret på intern data, de har fået adgang til:

“‘We have evidence that applying these informs to posts decreases their reshares by ~8%,’ the data scientists said. ‘However given that Trump has SO many shares on any given post, the decrease is not going to change shares by orders of magnitude.'”

“Facebook’s redoubled AI efforts won’t stop the spread of harmful content”
VentureBeat

🛑 Danske virksomheder holder fast i annonce-stop på Facebook

MediaWatch skriver:

“Hverken Lego eller Ørsted har i sinde at droppe deres nuværende annoncestop på den sociale platform Facebook trods flere initiativer fra mediet i lyset af kampagnen ‘Stop Hate For Profit’. Det skriver Finans.”

👎 Twitter overvejer “dislike”-knap

Mashable skriver, at Twitter overvejer en slags “stem ned”-funktion, som det kendes fra blandt andet Reddit. Det kom frem efter Twitters produktchef deltog i en snak på Twitter – selvfølgelig.

Det er selvfølgelig ikke det samme som, at den er på vej, skal vi huske 😉

👀 Facebook lancerer Post Malone-show på Messenger og Instagram

Showet kan ses via Facebooks ‘Watch Together’-funktion fra september, skriver Social Media Today. Det tyder altså på, at de 10 episoder ikke kan ses på selve Facebook eller Facebook Watch. Interessant.

⏱ US-regeringen udskyder TikTok-blokering

I sidste uges opsamling kunne du læse, at Bytedance – der står bag TikTok, som Trump har presset til at sælge den amerikanske del af forretningen – brokkede sig over, at det ikke skete noget.

Nu er der så en slags udmelding. Det blev Oracle og Walmart, der købte den amerikanske TikTok, og Trump-administrationen giver dem nu yderligere 15 dage til at få styr på handlen. Men mon ikke, at det mere er Trump-administrationen, der har brug for den ekstra tid i øjeblikket..?

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

📚 Podimo – nu med lydbøger og højere pris

Podimo må nu udvide porteføljet med et udvalg af lydbøger og hæver prisen, skriver MediaWatch.

“Vi skal være som boghandleren i lufthavnen”
MediaWatch

🤖 Ritzau lancerer CVR-robot

Ritzau har i forvejen en række “robotter” kørende, der kan levere indholdet. Nu bliver holdet udvidet med en maskine, der kan skrive artikler på baggrund af det Centrale Virksomhedsregister (CVR).

📧 Listory vil hjælpe dig med de mange nyhedsbreve

Nyhedsbreve er all the rage i øjeblikket, men det betyder selvsagt også, at der bliver mere og mere travlt i modtagernes indbakker. Det vil Listory hjælpe med. Det er kuratering på tværs af nyhedsbreve, og du kan bruge tjenesten gratis (og se på annoncer) eller betale og få mere avanceret kuratering.

Betalingsnyhedsbreve er ikke med, fordi indholdet er – ja – gemt bag betalingsvæg.

Du kan læse lidt mere om Listory hos Medietrends.

🤖 Her er programmet for AI i journalistik-festival

For nogle uger siden offentliggjorde JournalismAI ved London School of Economics, at de holder en digital konference/festival for kunstig intelligens i journalistikken. Blandt talerne er der dansk repræsentation ved Altinget.

👍 Tips til journalister, der skriver om AI

Det er et klassisk dilemma indenfor journalistikken: Hvordan forklarer man noget, der er komplekst. Kunstig intelligens fylder mere – både for og på medierne og i samfundet. Derfor skal det selvfølgelig dækkes. Men det er kompliceret stof.

Journalism.co.uk giver dig tips fra nogle af de dygtige. Det handler bl.a. om explainer-artikler og forskellen på kompetence og viden.

🎤 Loud inviterer eksterne til at lave podcasts

MediaWatch skriver:

“Podcastredaktør vil ikke sætte beløb på, hvor meget der er afsat til programindkøb, men understreger, at ‘det er en stor ting for os’.

🎧 Nu kan du embedde Apple-podcasts

Apple er langt fra det hurtigste dyr i skoven her, men det er alligevel værd at nævne, at Apple nu også tilbyder embed af podcasts, så du kan vise din lyd på dit website.

Jeg har testet det lidt, og det ser ud til, playeren loader, selvom man fravælger cookies og tracking – det vil være vigtigt for mange, især medier.

Derudover tilbyder danskudviklede Podfriend også embed/indlejring af podcasts/episoder uden tracking. Tjek det widget-setup her.

👎 TV 2 Sport har droppet nichepodcasts

Mange taler om nicher, og mange taler om lyd. Det er tilsyneladende ikke hos TV 2 Sport, de to skal kombineres, skriver MediaWatch:

“TV 2 Sport har neddroslet fokus på podcasts, som ifølge kanalchef i øjeblikket rummer begrænset kommercielt potentiale. Det er dog ikke utænkeligt, at fremtiden kan byde på yderligere satsning på lydmediet.”

👨‍💻 Vox-medstifter skifter også til Substack

En spændende tendens lige nu er journalister og redaktører, der siger deres job op og starter et nyhedsbrev, ofte på Substack – mest kendt er måske Casey Newton fra The Verge. Nu er det Vox-medstifter Matthew Yglesias, der tager hoppet.

✊ 18.000 musikere vil have bedre rettigheder på Spotify

Tiltaget kaldes “Justice at Spotify”, og hos Vice kan du læse, at det især handler om tre ting:

“First, they’re asking the streaming giant to pay out at least a penny per stream, which is about three times the $.0038 payout artists receive on average for their music.

Second, they are demanding greater financial transparency from the company, including around its contracts with major labels, distributors, and management companies.

Lastly, they want Spotify to put an end to its legal battles over royalty rates, which the union describes as being ‘intended to further impoverish artists.'”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤝 BuzzFeed køber HuffPost

Aftalen betyder blandt andet, at de to vil syndikere indhold på tværs og sammen “udforske annoncemuligheder”, skriver Wall Street Journal. Derudover vil BuzzFeeds grundlægger og chef, Jonah Peretti, køre det samlede selskab. Han var i øvrigt med til at stifte det, der tilbage i 2005 hed Huffington Post.

“‘They wanted to unload it bad’: Why HuffPost made sense for BuzzFeed – and Verizon Media Group”
Digiday

✨ Google Digital News Initiative gør status på 2020

Året er ved at være gået, og så skal der samles op rundt omkring. Google har udgivet Impact Report 2020 for deres New Initiative, der siden 2018 har postet 189 millioner dollars (~1,2 milliarder kroner) ud til mere end 6.000 modtagere i 118 lande.

I rapporten kan du læse lidt om, hvad pengene er gået til, og hvordan de forleder sig på emner og geografi.

💪 10er.dk vokser støt

10er.dk er en donationsplatform, som Mikkel Malmberg står bag. Den bruges blandt andet er podcasts – her i blandt Borgen Unplugged. MediaWatch fortæller, at 10er.dk vokser støt, og at Malmberg sænker prisen lidt.

💲 Mere indhold kommer bag betalingsmure

Digiday skriver, at medier og udgivere nu lægger mere og mere indhold bag betalingsmure. I artiklen kan du læse erfaringer fra Philadelphia Inquirer, Dallas Morning News og McClatchy.

🔐 Nu kan du også bygge paywall hos Squarespace

I takt med at dynamikken ændrer sig, og vi ser flere udgivere (store som små), der gerne vil tjene penge på at sælge adgang til deres indhold, kommer vi også til at se flere, der udbyder værktøjer.

Nu melder Squarespace sig i koret af steder, hvor du kan udgive bag paywall. Det gælder selvfølgelig artikler – men du kan også bygge et nyhedsbrev på, som jo er all the rage i branchen i øjeblikket.

👍 Apple sænket cuttet for mange apps

Apple har været ekstremt meget i vælten de seneste uger på grund af det cut, de tager fra betalinger for/i apps i App Store. Nu melder de ud, at de sænker det cut fra 30 til 15 procent for apps, der omsætter for under 1 million dollars (~6,3 millioner kroner) årligt.

“Apple cuts commissions: Industry reacts, regulators watch”
VentureBeat

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

👍 Google vil ikke længere fremhæve AMP-sider

I forbindelse med at Google lancerede deres Accelerated Mobile Pages-teknologi (der giver bedre performance på mobile websites) dedikerede de en plads til en “tophistorier-karussel” i deres søgeresultater.

Det stopper nu, skriver The Markup.

“Vi vil prioritere sider med en god oplevelse, uanset om de har implementeret AMP eller en anden web-teknologi,” skriver Google selv.

Ændringen kommer samtidig med, antitrust-presset mod Google stiger.

🧠 Sådan fanger Facebook misinformation og had med AI

TechCrunch har en artikel på baggrund af nogle posts fra Facebooks CTO, der handler om deres arbejde med kunstig intelligens i kampen mod misinformation og hatespeech.

Du kan blandt andet læse lidt om, hvordan de går til sproganalyse, og hvordan algoritmer hjælper dem i arbejdet med at tjekke så ekstremt meget indhold, som der hver dag bliver delt på Facebook.

👄 Sådan byggede Google “nyn for at synge”

Jeg må indrømme, at det fløj under min radar, men i sidste måned lancerede Google en funktion, der gør det muligt at søge efter en sang ved blot at synge eller sågar nynne den.

Hos VentureBeat kan du læse, hvordan Google byggede funktionen:

“But matching hummed tunes with songs required a novel approach. As Google explains, it had to develop a model that could learn to focus on the dominant melody of a song while ignoring vocals, instruments, and voice timbre; differences stemming from background noises; and room reverberations.”

🤖 Schibsted opruster på AI

En af verdens største mediekoncerner, norske Schibsted, har lanceret et center for forskningsbaseret innovation indenfor kunstig intelligens.

Det foregår i Trondheim og hedder – selvfølgelig, fristes man til at sige, “NorwAI”. Læs mere hos Schibsted selv.

Herhjemme lancerede Ekstra Bladet noget lignende i oktober måned.

😬
YouTube-downloader tilbage på Github

I sidste måned bad RIAA (The Recording Industry Association of America) Github, der koster kode for en lang række projekter, fjerne koden til et værktøj, der gør det muligt at downloade videoer fra YouTube.

Github lader dog til ikke at ryste på hånden. Værktøjet er nu online igen, skriver TechCrunch, og Github starter en “defense fund” på indtil videre 1 million dollars til at beskytte udviklere mod lignende copyright-sager.

🥱 ePrivacy står stille

MediaWatch skriver, at det står lidt i stampe med den den kommende revision af ePrivacy-loven:

“et er endnu ikke lykkedes EU’s medlemslande at nå til enighed om, hvordan brugen af data skal reguleres ved for eksempel brug af nye kommunikationstjenester som messenger på trods af snart fire års forhandlinger.”

💰 Ticketmaster får millionbøde efter datalæk

Bøden kommer efter at cyberangreb mod billetplatforme tilbage i 2018, skriver Version2 og citerer BBC.

🥰 Så starter tech-charmeoffensiven overfor Biden

Recode skriver:

“When it comes to Silicon Valley, Joe Biden is something of a blank slate. And for Silicon Valley, that means Joe Biden is something of an opportunity.”