Digitale medier i uge 50 (2020)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🅵 Statsministerens Facebook-valg får kritik
Mette Frederiksen er rigtig god til at lægge videoer på Facebook (også dem, hvor hun varsler kæmpe ændringer i vores liv men ikke siger andet, end at vi må se pressemødet i morgen) og mindre god til at stille op til kritiske spørgsmål i pressen.
Ifølge statsministeren selv skyldes det, at aviser og digitale medier ikke har nok rækkevidde. Det bliver dog – ikke overraskende – mødt af kritik fra mediebranchen.
Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, kalder det “sindssygt provokerende” og en “regulær løgnehistorie”, og Anders Krab-Johansen, der er koncernchef hos Berlingske, siger, at det undergraver demokratiet på lang sigt.
👻 Del dine tweets på Snapchat
Du kan dele et tweet som et Fleet (Twitters bud på Story-formatet), og som noget nyt kan du nu også dele et tweet på Snapchat, som udviklede den Stories-funktion, som Twitter kopierede fra Instagram, der kopierede den fra Snapchat.
Det kan ikke være den mest efterspurgte funktion på Twitter, men nu er den her, skriver TechCrunch.
Indtil videre kan du gøre det på iOS (fra Twitter-app’en), og funktionen er på vej til Android.
🔨 FTC + 48 stater sagsøger Facebook
“The suit specifically focuses on Facebook’s acquisitions of Instagram and WhatsApp, and calls for a divestment of the two apps, which would break-up Facebook into separate parts.”
↓
Du kan læse mere i dybden om søgsmålene hos Inside Business.
“U.S. and States Say Facebook Illegally Crushed Competition,” skriver The New York Times.
Læs også ↴
- Why the US government wants Facebook to sell off Instagram and WhatsApp – Recode
- Facebook Sees WhatsApp As Its Future, Antitrust Suit or Not – Bloomberg
- ‘It’s Hard to Prove’: Why Antitrust Suits Against Facebook Face Hurdles – The New York Times
🛍 Facebook satser på social shopping
Protocol kalder det “Facebook’s next big thing”:
“Social shopping is perhaps the one thing Amazon hasn’t yet figured out, and the folks at Facebook seem to know it. The accuracy of Instagram’s targeted advertising algorithm — if you haven’t succumbed at least once, are you even online? — is just the beginning. While we’re all wondering how much of the pandemic-induced rise of ecommerce will last beyond 2020, the social companies are gearing up for a different fight down the road.”
↓
“Instagram Launches New ‘Shoppable’ Christmas Catalog to Highlight its Evolving eCommerce Tools”
Social Media Today
🏆 TikTok var den mest downloadede app i 2020
Kilden til top 10-listerne er App Annie og deres ‘2020 mobile app report’, og du kan læse mere hos Social Media Today.
⏪ Facebooks 2020 i tilbageblik
Tilbageblikket, som du kan se hos Social Media Today, er lavet af Facebook selv – så måske er det ikke helt retvisende for det år, Facebook har oplevet…
⁉️ YouTube svarer på spørgsmål om algoritmen
“The video builds on the algorithm insights videos that YouTube shared back in July and in October, which also provided answers on some key distribution questions. If you’re looking to improve YouTube performance, it’s definitely worth watching them all, while ii may also be worth checking out YouTube’s ‘How it Works’ explainer platform, which includes additional notes on video distribution.”
🎮 Google ruller YouTube-streaming ud i Stadia
Google lancerede deres spil-streaming-tjeneste, Stadia, den 19. november, hvor du streamer de spil, du spiller. Nu ser det ud til, at en anden type streaming er ved at blive rullet ud på Stadia-platformen – nemlig at du kan streame direkte til YouTube. Læs mere hos 9 to 5 Google.
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🔈 DR Lyd: Statsradiofoniens radio-app bliver relanceret
“DR’s radioapp skifter ham og bliver til DR Lyd, der sætter podcast mere i front. Målet er bl.a. at fordoble antallet i 2023, der har lyttet til podcast fra DR. Flere podcast og ny publiceringsstrategi vil bl.a. bane vejen, siger radiochef.”
👨👩👦👦 Journalister har lært, at det handler om brugerne
“This change in perspective about the audience is everywhere in the industry and in the academy. News executives are focused on growing reader revenue. Journalists are tracking a vast array of digital metrics that provide a real-time window into reader preferences. And many journalism scholars have made an “audience turn” of their own, shifting some research attention away from news production and toward the complexities yet to be understood about news consumption and related questions about, say, how trust in news actually works.”
De har blandt andet talt med forfatteren til denne artikel: Understanding the Audience Turn in Journalism: From Quality Discourse to Innovation Discourse as Anchoring Practices 1995–2020
Læs mere:
- “Publishers that have served their audience well are now reaping the rewards”: Key trends in 2020 and beyond – What’s New In Publishing
😔 The Correspondent lukker
Det har været op ad bakke for den engelske udgave af hollandske De Correspondent. Det startede med en crowd-funding-kampagne for at skabe en amerikansk udgave af det populære medie, og der blev indsamlet 2,6 millioner dollars, som folkene bag delte budgettet for inden lanceringen.
Den gode stemning svandt dog ind, da det blev tydeligt, at The Correspondent ikke skulle være rigtig baseret i USA, det skulle nærmest blot være en engelsksprogede udgave. De havde ellers sørget for opbakning fra en række profiler, hvoraf nogle følte sig taget ved næsen.
Men nu er det slut. The Correspondent lukker allerede den 31. december, skriver Nieman Lab. Årsagen er angiveligt, at der ikke er nok medlemmer, der har valgt at fortsætte med deres betalinger.
🎧 Medier henter abonnenter på lyd
Journalism.co.uk har samlet erfaringer fra nogle af de medier, der har succes med at skabe forretning omkring lyd. Bemærk dog at det handler mest om podcasts – og ikke om for eksempel oplæsning af artikler, som også er en god forretning for nogle medier.
Forstå tendensen: Hvor er pengene i lyd?
🤔 Kan Substack bygge en ny model for journalistik?
I øjeblikket bliver der talt meget om nyhedsbreve, der virker mere populære end nogensinde før. I midten af det hele står Substack, der har haft succes med at gøre det let at starte et nyhedsbrev, som det koster penge at abonnere på.
The Verge har talt med Substacks CEO for at blive klogere på, om de reelt kan bygge en ny forretningsmodel for journalister og dermed journalistikken.
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
📈 Berlingske vokser med 70% flere digitale abonnenter
“Med en vækst på næsten 70 pct. i antallet af digitale abonnenter i år er Berlingske nået tæt på målsætning om 100.000 betalende abonnenter, siger chefredaktør. Corona har skubbet til udviklingen, men det står ikke alene, lyder det.”
📈 Mediers førstepartsdata stiger i popularitet
Det er måske ikke så mærkeligt, når man tænker på, at tredjeparts-cookien og tredjepartsdata er på vej ud. Alligevel er det interessant at annoncører i højere grad efterspørger førstepartsdata fra medier og udgivere – og også at de aftaler ofte er mere lukrative for medierne, skriver Digiday.
🛑 Chrome fjerner annoncer, der ikke lever op til Googles standarder
“This ad used too many resources for your device, so Chrome removed it”.
Det var beskeden, der mødte Aron Pilhofer, der han besøgte The New York Times (som han selv har arbejdet for).
Nieman Lab har mere om det problematiske i det.
👋 Google fjerner blokering af politiske annoncer
Op til det amerikanske præsidentvalg satte flere af de store annonceplatforme politiske annoncer på pause, her i blandt Google. Nu er de parat til at tillade dem igen, skriver The Wall Street Journal.
🤝 Scroll i samarbejde med McClatchy
“Eight McClatchy publications — The Sacramento Bee, The Kansas City Star, The News & Observer, The State, Idaho Statesman, The Wichita Eagle, The Bellingham Herald, Lexington Herald-Leader — will offer an ad-free version of their site to Scroll subscribers. New and active subscribers to these sites can opt in to a discounted Scroll membership. If McClatchy likes what they see with Scroll-using subscribers, the partnership will expand.”
😲 Amazon er nu verdens største annoncør
Jeff Bezos og Co. brugte 11 milliarder dollars på annoncer i 2019, svarende til 68 milliarder kroner, skriver Markedsføring. Det er AdAge, der har lavet optællingen.
😱 Kæmpebøder til Google og Amazon i Frankrig
“I Frankrig har databeskyttelsestilsynet, CNIL, idømt to af Googles enheder en bøde på i alt 100 mio. euro. Det er omkring 750 mio. kr.
En Amazon-enhed er samtidig idømt en bøde på 35 mio. euro svarende tilomkring 263 millioner kroner.”
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
🤓 Web-scraping er ikke ulovligt – det er et værktøj
“Web scraping is one of the most powerful tools journalists have to hold companies and governments accountable.”
Læs mere hos MIT Technology Review
🛡 Google ændrer, hvordan Chrome-udvidelser har adgang til data
“On January 18, a day before the release of Chrome 88, Google will require that every extension publicly display its privacy practices and will limit what developers can do with the data they collect.”
🎶 Googles smarte højttalere understøtter nu Apple Music
Hvis du er Apple Music-bruger og har en Google smartspeaker kan du ikke kombinere de to. Indtil nu. Google har nemlig meldt ud, at deres smarte højttalere nu understøtter Apples musik-streaming-tjeneste, skriver TechCrunch.
🔐 Apple og Cloudflare bag ny privacy-venlig internetprotokol
Den nye protokol skal blandt andet gøre det sværere for internetudbydere at se, hvilke hjemmesider deres kunder besøger. Læs mere hos TechCrunch.
🙅♀️ Forskere vil ikke peer-reviewe Google AI-forskning
Det skyldes, at Google angiveligt har fyret Timnit Gebru, der arbejdede med etik indenfor kunstig intelligens, fordi hun i en e-mail brokkede sig over manglende diversitet hos Google – samt på grund af indblanden i forbindelse med en artikel til en forskerkonference.
Læs også ↴
- The controversy behind a star Google AI researcher’s departure – Recode
- Columbia researchers find white men are the worst at reducing AI bias – VentureBeat
- Google silences and then fires a Black artificial-intelligence expert – Columbia Journalism Review