Digitale medier i uge 50 (2020)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🅵 Statsministerens Facebook-valg får kritik

Mette Fred­erik­sen er rigtig god til at lægge video­er på Face­book (også dem, hvor hun varsler kæmpe ændringer i vores liv men ikke siger andet, end at vi må se pressemødet i mor­gen) og min­dre god til at stille op til kri­tiske spørgsmål i pressen.

Ifølge statsmin­is­teren selv skyldes det, at avis­er og dig­i­tale medi­er ikke har nok række­v­id­de. Det bliv­er dog – ikke over­rask­ende – mødt af kri­tik fra mediebranchen.

Berlingskes chefredak­tør, Tom Jensen, kalder det "sindssygt pro­vok­erende" og en "reg­ulær løgne­his­to­rie", og Anders Krab-Johansen, der er kon­cernchef hos Berlingske, siger, at det under­graver demokrati­et på lang sigt.

👻 Del dine tweets på Snapchat

Du kan dele et tweet som et Fleet (Twit­ters bud på Sto­ry-for­matet), og som noget nyt kan du nu også dele et tweet på Snapchat, som udviklede den Sto­ries-funk­tion, som Twit­ter kopierede fra Insta­gram, der kopierede den fra Snapchat.

Det kan ikke være den mest efter­spurgte funk­tion på Twit­ter, men nu er den her, skriv­er TechCrunch.

Indtil videre kan du gøre det på iOS (fra Twitter-app'en), og funk­tio­nen er på vej til Android.

🔨 FTC + 48 stater sagsøger Facebook

Social Media Today skriv­er:

"The suit specif­i­cal­ly focus­es on Facebook's acqui­si­tions of Insta­gram and What­sApp, and calls for a divest­ment of the two apps, which would break-up Face­book into sep­a­rate parts."

Du kan læse mere i dyb­den om søgsmå­lene hos Inside Busi­ness.

"U.S. and States Say Face­book Ille­gal­ly Crushed Com­pe­ti­tion," skriv­er The New York Times.

Læs også

  • Why the US gov­ern­ment wants Face­book to sell off Insta­gram and What­sAppRecode
  • Face­book Sees What­sApp As Its Future, Antitrust Suit or NotBloomberg
  • ‘It’s Hard to Prove’: Why Antitrust Suits Against Face­book Face Hur­dlesThe New York Times

🛍 Facebook satser på social shopping

Pro­to­col kalder det "Facebook's next big thing":

"Social shop­ping is per­haps the one thing Ama­zon hasn't yet fig­ured out, and the folks at Face­book seem to know it. The accu­ra­cy of Instagram's tar­get­ed adver­tis­ing algo­rithm — if you haven't suc­cumbed at least once, are you even online? — is just the begin­ning. While we're all won­der­ing how much of the pan­dem­ic-induced rise of ecom­merce will last beyond 2020, the social com­pa­nies are gear­ing up for a dif­fer­ent fight down the road."

"Insta­gram Launch­es New 'Shop­pable' Christ­mas Cat­a­log to High­light its Evolv­ing eCom­merce Tools"
Social Media Today

🏆 TikTok var den mest downloadede app i 2020

Kilden til top 10-lis­terne er App Annie og deres '2020 mobile app report', og du kan læse mere hos Social Media Today.

⏪ Facebooks 2020 i tilbageblik

Tilbage­b­likket, som du kan se hos Social Media Today, er lavet af Face­book selv – så måske er det ikke helt retvisende for det år, Face­book har oplevet...

⁉️ YouTube svarer på spørgsmål om algoritmen

Social Media Today skriv­er:

"The video builds on the algo­rithm insights videos that YouTube shared back in July and in Octo­ber, which also pro­vid­ed answers on some key dis­tri­b­u­tion ques­tions. If you're look­ing to improve YouTube per­for­mance, it's def­i­nite­ly worth watch­ing them all, while ii may also be worth check­ing out YouTube's 'How it Works' explain­er plat­form, which includes addi­tion­al notes on video dis­tri­b­u­tion."

🎮 Google ruller YouTube-streaming ud i Stadia

Google lancerede deres spil-stream­ing-tjen­este, Sta­dia, den 19. novem­ber, hvor du stream­er de spil, du spiller. Nu ser det ud til, at en anden type stream­ing er ved at blive rul­let ud på Sta­dia-plat­for­men – nem­lig at du kan streame direk­te til YouTube. Læs mere hos 9 to 5 Google.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🔈 DR Lyd: Statsradiofoniens radio-app bliver relanceret

Medi­aWatch skriv­er:

"DR's radioapp skifter ham og bliv­er til DR Lyd, der sæt­ter pod­cast mere i front. Målet er bl.a. at for­doble antallet i 2023, der har lyt­tet til pod­cast fra DR. Flere pod­cast og ny pub­licer­ingsstrate­gi vil bl.a. bane vejen, siger radiochef."

👨‍👩‍👦‍👦 Journalister har lært, at det handler om brugerne

Nie­man Lab skriv­er:

"This change in per­spec­tive about the audi­ence is every­where in the indus­try and in the acad­e­my. News exec­u­tives are focused on grow­ing read­er rev­enue. Jour­nal­ists are track­ing a vast array of dig­i­tal met­rics that pro­vide a real-time win­dow into read­er pref­er­ences. And many jour­nal­ism schol­ars have made an “audi­ence turn” of their own, shift­ing some research atten­tion away from news pro­duc­tion and toward the com­plex­i­ties yet to be under­stood about news con­sump­tion and relat­ed ques­tions about, say, how trust in news actu­al­ly works."

De har blandt andet talt med for­fat­teren til denne artikel: Under­stand­ing the Audi­ence Turn in Jour­nal­ism: From Qual­i­ty Dis­course to Inno­va­tion Dis­course as Anchor­ing Prac­tices 1995–2020

Læs mere:

  • “Pub­lish­ers that have served their audi­ence well are now reap­ing the rewards”: Key trends in 2020 and beyondWhat's New In Pub­lish­ing

😔 The Correspondent lukker

Det har været op ad bakke for den engelske udgave af hol­landske De Cor­re­spon­dent. Det start­ede med en crowd-fund­ing-kam­pagne for at skabe en amerikan­sk udgave af det pop­ulære medie, og der blev ind­sam­let 2,6 mil­lion­er dol­lars, som folkene bag delte bud­get­tet for inden lancerin­gen.

Den gode stemn­ing svandt dog ind, da det blev tydeligt, at The Cor­re­spon­dent ikke skulle være rigtig baseret i USA, det skulle nærmest blot være en engel­sksprog­ede udgave. De havde ellers sør­get for opbakn­ing fra en række pro­fil­er, hvo­raf nogle følte sig taget ved næsen.

Men nu er det slut. The Cor­re­spon­dent lukker allerede den 31. decem­ber, skriv­er Nie­man Lab. Årsagen er angiveligt, at der ikke er nok medlem­mer, der har val­gt at fort­sætte med deres betalinger.

🎧 Medier henter abonnenter på lyd

Journalism.co.uk har sam­let erfaringer fra nogle af de medi­er, der har suc­ces med at skabe for­ret­ning omkring lyd. Bemærk dog at det han­dler mest om pod­casts — og ikke om for eksem­pel oplæs­ning af artik­ler, som også er en god for­ret­ning for nogle medi­er.

Forstå ten­densen: Hvor er pen­gene i lyd?

🤔 Kan Substack bygge en ny model for journalistik?

I øje­b­likket bliv­er der talt meget om nyheds­breve, der virk­er mere pop­ulære end nogensinde før. I midten af det hele står Sub­stack, der har haft suc­ces med at gøre det let at starte et nyheds­brev, som det koster penge at abon­nere på.

The Verge har talt med Sub­stacks CEO for at blive klogere på, om de reelt kan bygge en ny for­ret­ningsmod­el for jour­nal­is­ter og dermed jour­nal­is­tikken.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

📈 Berlingske vokser med 70% flere digitale abonnenter

Medi­aWatch skriv­er:

"Med en vækst på næsten 70 pct. i antallet af dig­i­tale abon­nen­ter i år er Berlingske nået tæt på mål­sæt­ning om 100.000 betal­ende abon­nen­ter, siger chefredak­tør. Coro­na har skub­bet til udviklin­gen, men det står ikke alene, lyder det."

📈 Mediers førstepartsdata stiger i popularitet

Det er måske ikke så mærke­ligt, når man tænker på, at tred­jeparts-cook­ien og tred­jeparts­da­ta er på vej ud. Alligev­el er det inter­es­sant at annon­cør­er i højere grad efter­spørg­er førsteparts­da­ta fra medi­er og udgi­vere – og også at de aftaler ofte er mere lukra­tive for medierne, skriv­er Digi­day.

🛑 Chrome fjerner annoncer, der ikke lever op til Googles standarder

"This ad used too many resources for your device, so Chrome removed it".

Det var beske­den, der mødte Aron Pil­hofer, der han besøgte The New York Times (som han selv har arbe­jdet for).

Nie­man Lab har mere om det prob­lema­tiske i det.

👋 Google fjerner blokering af politiske annoncer

Op til det amerikanske præsi­dent­valg sat­te flere af de store annon­ce­plat­forme poli­tiske annon­cer på pause, her i blandt Google. Nu er de parat til at tillade dem igen, skriv­er The Wall Street Jour­nal.

🤝 Scroll i samarbejde med McClatchy

Nie­man Lab skriv­er:

"Eight McClatchy pub­li­ca­tions — The Sacra­men­to BeeThe Kansas City StarThe News & Observ­erThe StateIda­ho States­manThe Wichi­ta EagleThe Belling­ham Her­aldLex­ing­ton Her­ald-Leader — will offer an ad-free ver­sion of their site to Scroll sub­scribers. New and active sub­scribers to these sites can opt in to a dis­count­ed Scroll mem­ber­ship. If McClatchy likes what they see with Scroll-using sub­scribers, the part­ner­ship will expand."

😲 Amazon er nu verdens største annoncør

Jeff Bezos og Co. brugte 11 mil­liarder dol­lars på annon­cer i 2019, svarende til 68 mil­liarder kro­ner, skriv­er Markeds­føring. Det er AdAge, der har lavet optællin­gen.

😱 Kæmpebøder til Google og Amazon i Frankrig

Medi­aWatch skriv­er:

"I Frankrig har databeskyt­telses­til­synet, CNIL, idømt to af Googles enhed­er en bøde på i alt 100 mio. euro. Det er omkring 750 mio. kr.

En Ama­zon-enhed er sam­tidig idømt en bøde på 35 mio. euro svarende tilomkring 263 mil­lion­er kro­ner."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤓 Web-scraping er ikke ulovligt – det er et værktøj

"Web scrap­ing is one of the most pow­er­ful tools jour­nal­ists have to hold com­pa­nies and gov­ern­ments account­able."

Læs mere hos MIT Tech­nol­o­gy Review

🛡 Google ændrer, hvordan Chrome-udvidelser har adgang til data

Det her er godt nyt:

"On Jan­u­ary 18, a day before the release of Chrome 88, Google will require that every exten­sion pub­licly dis­play its pri­va­cy prac­tices and will lim­it what devel­op­ers can do with the data they col­lect."

🎶 Googles smarte højttalere understøtter nu Apple Music

Hvis du er Apple Music-bruger og har en Google smart­s­peak­er kan du ikke kom­binere de to. Indtil nu. Google har nem­lig meldt ud, at deres smarte højt­talere nu under­støt­ter Apples musik-stream­ing-tjen­este, skriv­er TechCrunch.

🔐 Apple og Cloudflare bag ny privacy-venlig internetprotokol

Den nye pro­tokol skal blandt andet gøre det sværere for inter­ne­tudby­dere at se, hvilke hjemmesider deres kun­der besøger. Læs mere hos TechCrunch.

🙅‍♀️ Forskere vil ikke peer-reviewe Google AI-forskning

Det skyldes, at Google angiveligt har fyret Timnit Gebru, der arbe­jd­ede med etik inden­for kun­stig intel­li­gens, for­di hun i en e‑mail brokkede sig over man­glende diver­sitet hos Google – samt på grund af ind­b­land­en i forbindelse med en artikel til en forskerkon­fer­ence.

Læs mere hos Bloomberg.

Læs også

  • The con­tro­ver­sy behind a star Google AI researcher’s depar­tureRecode
  • Colum­bia researchers find white men are the worst at reduc­ing AI biasVen­ture­Beat
  • Google silences and then fires a Black arti­fi­cial-intel­li­gence expert — Colum­bia Jour­nal­ism Review