Digitale medier i uge 12 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🦠 Journalister uden grænser sagsøger Facebook i Frankrig

Reuters skriv­er:

"Reporters With­out Bor­ders (RSF) said on Tues­day it had filed a law­suit against Face­book in France, cit­ing a pro­lif­er­a­tion of hate speech against media and false­hoods about COVID-19."

😠 Røde Kors-generalsekretær kritiserer tweet fra Zetland-journalist

"Det her læn­er sig faretru­ende op ad fake news," skrev Dan­sk Røde Kors' gen­er­alsekretær, Anders Ladekarl, i et tweet-svar til et tweet fra Zet­land-jour­nal­is­ten Fred­erik Kulager. Læs hele his­to­rien hos Jour­nal­is­ten.

💾 Snart kan du gemme Instagram-stories som kladder

Social Media Today skriv­er:

"Insta­gram has today announced that it will soon add a new option to save your Insta­gram Sto­ries as drafts, to be post­ed at a lat­er stage."

🤯 New York Times sletter Facebook-gruppe med 77.000

Nie­man Lab skriv­er:

"Mem­bers are spec­u­lat­ing: Why would The New York Times want to aban­don its 77,000-member cook­ing Face­book group? The one whose demise I sure­ly ensured by report­ing, upon its launch two years ago, that it was a “hap­py cor­ner of the inter­net”?"

🤣 Twitter tester emoji-reaktioner a la Facebook

TechCrunch skriv­er:

"The com­pa­ny has been sur­vey­ing users through­out the month to get input on how they feel about a broad­er set of emo­ji-style reac­tions, sim­i­lar to what you’d see on Face­book."

©️ Facebook vil gøre det lettere at opdage copyright-brud

Social Media Today skriv­er:

"Face­book is fol­low­ing YouTube's lead in allow­ing con­tent cre­ators to claim the rights to their con­tent when shared by oth­er Pages, with new updates to its Brand Safe­ty and Intel­lec­tu­al Prop­er­ty tools."

🔜 Trump på vej med socialt medie

USA Today skriv­er:

"For­mer Pres­i­dent Don­ald Trump is plan­ning to return to social media with his own social net­work, accord­ing to spokesman Jason Miller."

🤳 Facebook tester "green screen" i Stories

Social Media Today skriv­er:

"As high­light­ed by user Mamun Bil­lah, Face­book is now test­ing a new 'Green screen' option with­in the Face­book Sto­ries cre­ative tools, which will enable users to over­lay their video over a select­ed video or still image"

🧪 YouTube tester produktidentifikation i videoer

MarTech Today skriv­er:

"Google is test­ing a new fea­ture that auto­mat­i­cal­ly detects prod­ucts in videos and dis­plays them, and relat­ed prod­ucts, to view­ers as a list, the com­pa­ny post­ed on its YouTube tests and exper­i­ments page yes­ter­day. On Thurs­day, it also announced a new way to watch YouTube videos direct­ly with­in Twit­ter on iOS."

🎤 Nu kommer Clubhouse-kopierne

Pro­to­col skriv­er:

"The Club­house-ifi­ca­tion of the tech indus­try is hap­pen­ing fast. Twit­ter Spaces is launch­ing wide­ly in April. Telegram just announced Voice Chats 2.0, with basi­cal­ly the same set of fea­tures. Face­book is work­ing on a Clubhouse‑y fea­ture. Spo­ti­fy has been sur­vey­ing users on their feel­ings about Club­house. Even Dis­cord, which was arguably doing Club­house before Club­house was doing Club­house, is test­ing fea­tures to be more like Club­house."

Læs også:

Club­house Out­lines Key Growth Chal­lenges in Lat­est Town Hall Update
- Social Media Today

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🎉 Så kom kulturministerens lovforslag

Det har været ven­tet i nogle uger, og i dag præsen­terede kul­tur­min­is­ter Joy Mogensen så forslaget til den lov, der skal imple­mentere EUs copy­right-direk­tiv i dan­sk lov­givn­ing. Direk­tivet blev i øvrigt ved­taget præ­cis samme dag for to år siden.

For en måned siden skrev jeg om fem ting, du holde øje med i den nye lov om ophavs­ret — og man må sige, at det nye lov­forslag ikke inde­hold­er mange svar. Blandt andet sæt­ter den ikke nogen grænse for de "meget korte uddrag" (som direk­tivet heller ikke kunne definere), som du kan læse hos Jour­nal­is­ten og som jeg talte med Ritzau om.

Dansker Medi­er støt­ter – ikke over­rask­ende – forslaget, mens Jour­nal­is­ten kan fortælle, at forenin­gen Nye Medi­er er mere skep­tisk.

Er der så lagt op til kon­flikt? Mjaeh, måske – for som Aske Kam­mer fra DMJX påpeger i denne Poli­tiken-artikel, får Ophavs­ret­sli­cen­snævnet udvid­ede befø­jelser. I lov­forslaget står der i para­graf 29 a stykke 3:

"Opstår der spørgsmål om, hvorvidt en organ­i­sa­tion, der efter § 50, stk. 4, er god­k­endt til at indgå aftaler omfat­tet af stk. 1, stiller urimelige vilkår for at indgå aftale, kan hver af parterne forelægge spørgsmålet for Ophavs­ret­sli­cen­snævnet, jf. § 47. Nævnet kan fast­sætte vilkårene, herun­der ved­er­lagets stør­relse."

Alt­så: Kan parterne ikke blive enige, kan ophavs­ret­sli­cen­snævnet tvinge en afgørelse (og vilkårene) igen­nem. Det var præ­cis denne type tvang, Face­book ste­jlede over i Aus­tralien, og som førte til, at de trak stikket til de aus­tralske medi­er. Efter den blok­er­ing, blev der til­fø­jet en to måned­ers peri­ode, hvor parterne kan få en aftale på plads. Du kan læse mere om den opdaterede lov i Aus­tralien hos CNBC.

Deru­dover kalder Sten Schaum­burg-Müller, der er pro­fes­sor i medieret ved Syd­dan­sk Uni­ver­sitet, det "en dårlig form for lov­givn­ing".

🧐 Bureauer: Nationen-farvel vil ramme trafik, men gavne EBs brand

Medi­aWatch skriv­er:

"Selvom side­vis­ningerne bliv­er færre..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs om Ekstra Bladets lukn­ing af Natio­nen-debat­ten.

Sam­men med en anden tidligere Ekstra Bladet-ansat, Søren Ped­er­sen, var jeg i øvrigt gæst i denne uges ALL CAPS på Radio Loud, hvor vi talte om luknin­gen af Natio­nen.

Det kan du bl.a. kan lytte til på Spo­ti­fy, i Apple Pod­cast – eller der, hvor du lyt­ter pod­cast.

📺 DR vil skabe modvægt til Disney og YouTube med Minisjang

Medi­aWatch skriv­er:

"På mandag åbn­er DR dørene..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤬 Forsvarsministeriet delte ulovlig adgang til Olfi

Forsvarsmin­is­teri­et købte et enkelt abon­nement til nicheme­di­et Olfi. Det ene abon­nement er igen­nem to år blevet brugt til ulovligt at dele medi­ets artik­ler mellem min­is­teri­ets ansat­te. Det koster nu 285.000 kro­ner, skriv­er Jour­nal­is­ten.

Læs også:

Inside­Busi­ness: Vores artik­ler bliv­er også delt uden tilladelse
- Jour­nal­is­ten

Pass­word-del­ing: Hvad kan vi gøre?
- LinkedIn-artikel, jeg skrev om emnet i novem­ber

😳 Så rundede vi to millioner podcasts

Hjemmes­i­den Pod­cast Indus­try Insights track­er hvor mange pod­casts og episoder, der er i Apple Pod­casts-bib­lioteket. I denne uge rund­ede tal­let 2.000.000, fortæller Pod­News i deres nyheds­brev.

😫 Det er (stadig) svært at opsige abonnementer online

Nie­man Lab skriv­er:

"Bad news for peo­ple who hate using the phone: Just 41% of U.S. news pub­lish­ers “make it easy” for sub­scribers to can­cel their sub­scrip­tions online, accord­ing to a new sur­vey from the Amer­i­can Press Insti­tute."

✨ ProPublica bygger nyt artikeldesign

Og det ser rigtig fedt ud – og så har de (også) val­gt at fjerne højres­pal­ten. Læs mere hos dem selv.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💰 Enhedslisten foreslår afgift på elektroniske annoncer

I øje­b­likket diskuteres det løbende, hvor­dan man kan få tech-gigan­ter som især Face­book og Google til at putte flere penge i Dan­mark. Nogle medi­er forsøger at presse dem til at betale for brug af ind­hold, andre advok­er­er for en inter­na­tion­al skat­tere­form, og nogle fores­lår afgifter på dig­i­tale annon­cer.

Det er den sid­ste frem­gangsmåde, Enhed­slis­tens Søren Søn­der­gaard fores­lår i et debatindlæg hos Altinget.

Det er ikke ulig den frem­gangsmåde, man forsøger i den amerikanske stat Mary­land, og som bliv­er kri­tis­eret fra flere tech-sider. "Maryland’s dig­i­tal ad tax may be a con­sti­tu­tion­al over­reach," skrev MarTech Today i ugens løb.

🥴 Det sejler hos Medium

Jeg kan egentlig godt lide udgiver­plat­for­men Medi­um, hvor jeg både udgiv­er artik­ler men også tit falder over gode artik­ler skrevet af andre. Medi­ums his­to­rie er dog noget bro­get, og man har været igen­nem flere "piv­ots", blandt andet fyrede man hele annon­ces­taben i 2017, da man skift­ede til en abon­nementsmod­el.

(Det har jeg tidliger skrevet om i artiklen 'Fremti­dens for­ret­ningsmod­eller: Abon­nen­ter vs. annon­cør­er' [larskjensen.dk] – også fra 2017.)

Derefter har Medi­um også lanceret egne udgivelser, blandt andet OneZe­ro, der skriv­er om teknolo­gi – og gør det godt. Nu sker der så igen noget – angiveligt et resul­tat af, at strate­gien ikke skaf­fer tilstrække­ligt mange brugere, der køber et abon­nement.

"Medi­um Tells Jour­nal­ists to Feel Free to Quit After Bust­ing Union Dri­ve," skriv­er Vice.

Det er naturligt for et start­up at ændre ret­ning under­ve­js, men Medi­um er ni år gam­mel, og det beg­y­n­der at ligne et fir­ma, der ikke kan finde sine ben at stå på.

Læs mere i Casey New­tons Plat­former-nyheds­brev: 'The mess at Medi­um'.

Og så er det her nok over­skriften, der siger det hele: 'Medi­um has piv­ot­ed so many times it has now come full cir­cle' [Colum­bia Jour­nal­ism Review].

🤨 Cookie-alternativer mangler transparens og samtykke

I takt med at cook­ies, især tred­jepart­sudgaven, er på vej ud, dukker der bud på afløsere op. En af dem er 'Uni­fied ID', der baser­er sig på e‑mailadresser, og der­for men­er flere, at det sker med brugerens sam­tykke.

Digi­day skriv­er dog:

"How­ev­er, although these com­pa­nies are mod­ern­iz­ing their means of track­ing peo­ple online, they have yet to update their meth­ods of noti­fy­ing them when these sys­tems cap­ture indi­vid­u­als’ email address­es to trans­form them into iden­ti­fiers that can be passed through­out the ad tech ecosys­tem."

Læs også:

WTF can adver­tis­ers actu­al­ly do with first-par­ty data in Google’s Pri­va­cy Sand­box?
- Digi­day

🇺🇸 US-mediers kernestrategier for at holde på abonnenterne

Amer­i­can Press Insti­tute har adspurgt udgi­vere på tværs af USA om, hvor­dan de går til den vigtige dis­ci­plin at holde på de abon­nen­ter, der allerede betaler.

Det er der kom­met tre artik­ler ud af:

🙏 Amerikanske lokalmedier vil have førstepartsdata med NewsPass

Digi­day skriv­er:

"News­Pass ID is a sin­gle sign-on tech­nol­o­gy cre­at­ed for local news pub­lish­ers who are try­ing, like every­body else in media, to gath­er more first-par­ty data from their users. For pub­lish­ers that deploy News­Pas­sID, the data gath­ered can be used not just for dig­i­tal adver­tis­ing but also to dri­ve a sub­scrip­tion strat­e­gy: A reg­is­tered user is eas­i­er to bring down a sub­scrip­tion fun­nel. "

Mere om lokalme­di­er:

Build for a cri­sis: Ideas for the future of local news
- Nie­man Lab

📉 Fra Trump-bump til slump

Flere amerikanske medi­er fik en frem­gang i abon­nents­for­ret­nin­gen, da Don­ald Trump blev val­gt til præsi­dent i 2016. Nu, hvor han er væk, ser det ud til at gå den anden vej.

The Wash­ing­ton Post skriv­er:

"Bare­ly two months into the post-Trump era, news out­lets are indeed los­ing much of the audi­ence and read­er­ship they gained dur­ing his chaot­ic pres­i­den­cy. In oth­er words, journalism’s Trump bump may be giv­ing way to a slump."

Læs også:

Fac­ing Post-Trump Slow­down, New York Times Eyes $100 Bil­lion Games Mar­ket
- Bloomberg

New York Times fik 40 pro­cent flere spi­labon­nen­ter i 2020
- Medi­aWatch

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😕 Tekmediehusdirektør: Journalister mangler tech-viden

Medi­aWatch skriv­er:

"Jour­nal­is­ter med techv­i­den er en..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Jeg har tidligere behan­dlet emnet i en analyse hos Jour­nal­is­ten: Der­for hal­ter mediernes tech-dækn­ing

💰 Rygte: Microsoft overvejer at købe Discord

Dis­cord er en tjen­este, især gamere bruger til at kom­mu­nikere via video, lyd og tekst.

Bloomberg skriv­er:

"Dis­cord has been talk­ing to poten­tial buy­ers and soft­ware giant Microsoft is in the run­ning, but no deal is immi­nent, said the peo­ple, who asked not to be iden­ti­fied because the dis­cus­sions are pri­vate. Dis­cord is more like­ly to go pub­lic than sell itself, one per­son said. Rep­re­sen­ta­tives for Microsoft and Dis­cord declined to com­ment. Ven­ture­Beat report­ed ear­li­er on Mon­day that Dis­cord was engaged in sales talks."

🧑‍💻 Nu kan Zoom embeddes i andre apps

The Wall Street Jour­nal skriv­er:

"Zoom said Mon­day that it would start sell­ing its video­con­fer­enc­ing tech­nol­o­gy so oth­er com­pa­nies can embed it in their own prod­ucts, Chief Tech­nol­o­gy Offi­cer Bren­dan Ittel­son said. The calls would still run over Zoom, he said, but wouldn’t car­ry the company’s brand. The San Jose, Calif.-based com­pa­ny so far has relied large­ly on users mak­ing calls via Zoom’s app."