Digitale medier i uge 25 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🎧 Facebook lancerer Live Audio Rooms og podcasts i USA

Jeg har tidligere skrevet om, at Face­books pod­cast-lancer­ing var lige om hjør­net. Nu er den her – dog indtil videre kun i USA, på iOS og med udval­gte part­nere. Pro­duk­terne bliv­er dog rul­let videre ud i den nærmeste fremtid.

TechCrunch skriv­er:

"The com­pa­ny tells us Live Audio Rooms will become avail­able to any ver­i­fied pub­lic fig­ure or cre­ator in the U.S. who’s in good stand­ing with Face­book and is using either a pro­file or the new Face­book Pages expe­ri­ence on iOS. For Face­book Groups, the fea­ture is launch­ing with 'dozens of groups,' we’re told."

😐 Medier tøver med at åbne for "udvidet" visning på Facebook

Ja, det er lidt pudsigt at skrive "udvidet" artikelvis­ning, når det nu er den vis­ning, vi var vant til – før Face­book val­gt at begrænse den. Hvor­for de val­gte at gøre det, kan du læse om i min Kfo­rum-artikel.

Medi­aWatch skriv­er:

"Medierne har mulighed for at..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🔖 Twitter åbner for ansøgning til Ticketed Spaces og Super Follows

Twit­ter skriv­er selv:

"Tick­et­ed Spaces helps you cre­ate unique and exclu­sive live audio expe­ri­ences in Twit­ter Spaces, ones your audi­ence is will­ing to pay for. With Tick­et­ed Spaces, you have flex­i­bil­i­ty in set­ting the tick­et price, which can be as low as $1 and as high as $999. [...]

Super Fol­lows can help you earn month­ly rev­enue by offer­ing an extra lev­el of con­tent and inter­ac­tion as a month­ly sub­scrip­tion."

Læs mere hos TechCrunch: Super Fol­lows and Tick­et­ed Spaces are com­ing to Twit­ter

💻 Instagram lancerer test af udgivelse via desktop

TechCrunch skriv­er:

"After years of sole­ly focus­ing on its mobile prod­uct, Insta­gram is at long last think­ing about let­ting users post from their com­put­ers. A num­ber of Twit­ter uses noticed that the test fea­ture had gone live Thurs­day, and Insta­gram con­firmed the test to TechCrunch."

💁‍♂️ Og tester nye anbefalinger i feedet

Social Media Today skriv­er:

"After see­ing good response to its past iter­a­tions of sug­gest­ed posts for users, based on their inter­ests, Insta­gram is now look­ing to take that a step fur­ther, with new test of sug­gest­ed posts and top­ics in user feeds, even ahead of posts from pro­files that you fol­low in some instances."

🤳 Facebook tester kommentarer i Stories

For­di... inter­ak­tion­er, du ved 🤷

Social Media Today skriv­er:

"You can see, at the bot­tom of the first screen­shot, that the new for­mat splits your response options into two, with either a pub­lic 'Com­ment' to leave a remark that would be shown on the frame, or a 'Mes­sage' prompt for pri­vate replies.

In the cur­rent Sto­ries lay­out, there's only a sin­gle 'Send mes­sage' field which takes up that whole area beside the Reac­tions. You can see, too, in the sec­ond screen­shot, the note that 'Com­ments on this sto­ry are vis­i­ble to the pub­lic'. "

👩‍⚖️ YouTube vinder vigtig sag ved EU-domstolen

Com­put­er­world skriv­er:

"YouTube kan ikke holdes alene..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤖 Kan Twitter udvikle etisk AI?

Pro­to­col skriv­er:

"The META team now has a huge task: to prove that a tech com­pa­ny can actu­al­ly take the prin­ci­ples of eth­i­cal, respon­si­ble algo­rithms and apply them in a prac­ti­cal way for users. It frames its work around the idea that Twitter's ML engi­neers don't have bad inten­tions; they just might not under­stand the impor­tance of an eth­i­cal approach or how to go about it in a prac­ti­cal way. "

🛍 Facebook annoncerer shopping til WhatsApp

Social Media Today skriv­er:

"The biggest announce­ment is Shops on What­sApp, which will enable busi­ness­es to present their entire Shop with­in the mes­sag­ing app, giv­ing users anoth­er way to find rel­e­vant prod­ucts, and con­nect with the busi­ness for more info."

😕 Sådan devaluerer Facebook-algoritmen lokaljournalistik

Pop­u­lar Infor­ma­tion har (via Face­books analy­seværk­tøj Crowd­tan­gle) kigget på, hvor­dan Face­book-algo­rit­men beløn­ner medi­er, der bedriv­er reel (lokal)journalistik og et medie som Dai­ly Wire, der laver meget lidt orig­inalt ind­hold.

Pop­u­lar Infor­ma­tion skriv­er:

"While Face­book encour­ages out­lets to serve their com­mu­ni­ty, it pro­vides much larg­er rewards to pub­li­ca­tions like The Dai­ly Wire that do lit­tle to no report­ing but push ide­o­log­i­cal but­tons. Oth­er right-wing pub­li­ca­tions that pur­sue a sim­i­lar strat­e­gy and rank in the top 10 pub­li­ca­tions on Face­book includ­ing The West­ern Jour­nal and The Blaze. "

🧑‍⚖️ Facebook og Google er åbne for regulering

Altinget skriv­er:

"Glob­ale tech­sel­sk­aber tager godt imod..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

✨ Så udkom den årlige Reuters-rapport

2021-udgaven af Reuters' Dig­i­tal News Report er her. Du kan fx læse deres "exec­u­tive sum­ma­ry" eller hente rap­porten som PDF.

Rap­porten består – udover en masse data fra forskel­lige lande – af de føl­gende artik­ler:

Artik­ler om rap­porten:

Danskernes tillid til nyhedsme­dierne er...
-
Medi­aWatch

Apple’s grip on pod­cast­ing weak­ens, as YouTube and Spo­ti­fy lead the way: 2021 Dig­i­tal News Report
- What's New In Pub­lish­ing

Dig­i­tal News Report 2021: Top 5 take­aways for pub­lish­ers
- What's New In Pub­lish­ing

Reuters' Dig­i­tal News Report 2021 shows last­ing impact of coro­n­avirus on media
-
The Drum

🤨 Kritik af Kulturministeriets "fake news"-rapport

I sid­ste uges nyheds­brev skrev jeg om en under­søgelse og rap­port udgivet af Kul­tur­min­is­teri­et. Men det er prob­lema­tisk – og måske end­da risik­a­belt – at kon­klud­ere for meget på den bag­grund.

Rap­porten får kri­tik fra flere sider for meto­den, man­glende def­i­n­i­tion­er og uklarhed om prob­lemets reelle omfang.

Læs min opsam­ling

📰 Hvad kan Windows 11 gøre for lokaljournalistikken?

The Verge skriv­er:

"Sup­port­ing local news sources is sud­den­ly some­thing the tech indus­try wor­ries about, and with Win­dows 11, Microsoft is adding inte­gra­tion with local news “con­tent cre­ators and authors” front and cen­ter."

🎙 Halvdelen af podcast-lytterne er "lette lyttere"

Digi­day skriv­er:

"'Light' pod­cast lis­ten­ers — or those that lis­ten to a pod­cast one to three times a month — now make up near­ly half of pod­cast lis­ten­ers, up 10% in May 2021 com­pared to August 2018, accord­ing to a Nielsen webi­nar on June 15 that high­light­ed pod­cast trends from the mea­sure­ment provider’s Pod­cast Buy­ing Pow­er sur­vey and Pod­cast Ad Effec­tive­ness stud­ies."

🎁 NYTimes åbner for "gaveartikler"

Forskel­lige medi­er (også her­hjemme) har allerede en lig­nende fea­ture.

Nie­man Lab skriv­er:

"The New York Times is offer­ing sub­scribers the abil­i­ty to 'gift' 10 arti­cles per month to the non-sub­scribers in their life. [...]

Sub­scribers can find the gift but­ton along­side oth­er social and email share options. The gift­ed arti­cles won’t count towards the lim­it­ed num­ber of arti­cles that non-sub­scribers can click before hit­ting a pay­wall and recip­i­ents have 14 days to read ’em."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💳 DMJX skal undersøge mikrobetaling

Pyha, det er en debat, der har kørt længe og aldrig vil stoppe. Eller – nu vil den måske. DMJX starter nem­lig et forskn­ing­spro­jekt, der skal under­søge, om det kan give mening for medierne at sælge deres artik­ler stykvist.

DMJX skriv­er selv:

"Forskerne vil gen­nem inter­view med brugere med forskel­lige aldre og bag­grunde og sam­taler med en lang række medieledere afdække mediernes viden om og erfar­ing med mod­ellerne samt brugernes betal­ingsvil­lighed.

Deru­dover vil brugere blive sat sam­men i work­shops, hvor de i co-cre­ation skal udvikle kon­cepter og mod­eller for mikro­be­tal­ing og datawalls. Disse kon­cepter skal afprøves gen­nem en lang række eksper­i­menter med andre mediebrugere i under­søgelsens sid­ste del."

🍪 Google udskyder udfasningen af tredjepartscookies i Chrome

Der har været en del uro i branchen over, at Google ville droppe tred­jepartscook­ies i Chrome inden 2022. Det er dog blevet udskudt til sid­ste halvdel af 2023, skriv­er Google selv i et blogindlæg.

Tid­spla­nen er, at Google reg­n­er med at have den fornødne teknolo­gi klar ved udgan­gen af 2022, hvorefter medi­er og udgi­vere vil få adgang. Herefter starter en migrering­spro­ces, Google reg­n­er med vil tage ni måned­er.

Læs mere:

Cheat Sheet: Google extends cook­ie exe­cu­tion dead­line until late 2023, will pause FLoC test­ing in July
- Digi­day

Google delays block­ing third-par­ty cook­ies in Chrome until 2023
- The Verge

Ad tech stocks surge as Google delays killing third-par­ty cook­ies until 2023
- CNBC

The Cook­ie Mon­ster won’t be com­ing for the web’s most pop­u­lar brows­er for anoth­er year-plus
- Nie­man Lab

Google holds up the Cook­ie Apoc­a­lypse, yet what does it mean for news pub­lish­ers?
- INMA

🇳🇴 Så er Schibsted kommet til Danmark

Medi­aWatch skriv­er:

"Efter opkø­bet af Ebays marked­spladser..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🇪🇺 EU vil undersøge Google

Medi­aWatch skriv­er:

"EU's konkur­rencekom­mis­sion skal granske, om..."

Læs også:

Konkur­rences­tyrelsen støt­ter EU-granskn­ing af...
- Medi­aWatch

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤩 The Economist sætter abonnementsrekord

Talk­ing Biz News skriv­er:

"'The com­mit­ment to faster prod­uct and tech invest­ment as well as inten­sive col­lab­o­ra­tion between the edi­to­r­i­al and busi­ness sides of the Group will ensure a con­tin­ued rapid improve­ment in our dig­i­tal capa­bil­i­ties and mean that our sub­scribers can con­sume our jour­nal­ism in a form and at a cadence that suits them for years to come,' said Zan­ny Minton Bed­does, edi­tor-in-chief, in a state­ment."

Som jeg selv har skrevet tidligere: Godt ind­hold kræver godt samar­be­jde

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

📺 DR skruer op for streaming-kvaliteten ifm. fodbold-EM

DR skriv­er selv:

"Konkret er stream­ingk­valiteten hævet fra 720p50 til 1080p50, mens bitrat­en er hævet fra 5,5 Mb/s til 8 Mb/s."

🔎 Braves tracker-fri søgning klar i beta

TechCrunch skriv­er:

"Pro-pri­va­cy brows­er Brave, which has been test­ing its own brand search engine for sev­er­al months — oper­at­ing a wait­list where brave (ha!) ear­ly adopters could kick the tyres of an upstart alter­na­tive in inter­net search — has now launched the tool, Brave Search, in glob­al beta."

🦾 Linux Foundation vil have åbne standarder indenfor AI-assistenter

Ven­ture­Beat skriv­er:

"[...] to stan­dard­ize the devel­op­ment and use of voice assis­tant sys­tems and con­ver­sa­tion­al agents that use tech­nolo­gies includ­ing auto­mat­ic speech recog­ni­tion, nat­ur­al lan­guage pro­cess­ing, advanced dia­log man­age­ment, and machine learn­ing"

🌎 Schrems II: Sådan kan du anvende cloud-tjenester i USA

Com­put­er­world skriv­er:

"Det Europæiske Databeskyt­telses­råd er klar med en række anbe­falinger, der skal hjælpe dataans­varlige med at forstå, hvad man må og ikke må, når man vil benytte eksem­pelvis amerikanske cloud-leverandør­er til dataover­førsel."