Digitale medier i uge 32 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤔 Svært at se tegn på radikalisering i YouTube-data

Ars Tech­ni­ca skriv­er:

"A new study released on Mon­day looks at whether these sto­ries rep­re­sent a larg­er trend or are just a col­lec­tion of anec­dotes. While the data can't rule out the exis­tence of online rad­i­cal­iza­tion, it def­i­nite­ly sug­gests that it's not the most com­mon expe­ri­ence. Instead, it seems like fringe ideas are sim­ply part of a larg­er self-rein­forc­ing com­mu­ni­ty."

😡 Instagrams fokus på video møder kritik blandt brugerne

Oprindelig var Insta­gram et sted, hvor man delte billed­er. Men efter­hån­den som årene er gået, og mod­er Face­book fylder mere og mere, han­dler Insta­gram nu i sti­gende grad om video. Det frus­tr­erer nogle brugere.

Det har The Guardian skrevet om – og de stiller spørgsmål­stegn ved præmis­sen om, at Insta­gram er det rigtige sted at dele billed­er.

👎 Datatilsynet afviser klage over Mette Frederiksen-profilfoto

Medi­aWatch skriv­er:

"Et foræl­drepar har fået afvist..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤖 Instagram fortæller lidt om, hvordan Reels-algoritmen fungerer

Hvis du er nys­ger­rig på, hvor­dan Insta­gram væl­ger hvilke Reels, den skal vise dig, kan du læse mere hos Social Media Today – eller i dette opslag fra Insta­gram selv.

✨ Twitter barsler med redesign

TechCrunch skriv­er:

Twit­ter today is intro­duc­ing a revamped ver­sion of its web­site, which the com­pa­ny says will make the site more acces­si­ble, less clut­tered and eas­i­er to use. Among the changes, which are also rolling out to iOS and Android, is the imple­men­ta­tion of Twitter’s new font, “Chirp,” and changes to var­i­ous ele­ments that will make them more high-con­trast, among oth­er things. Soon, Twit­ter will roll out new col­or palettes as well.

🧨 Skal Facebook tvinges til at sælge Giphy?

Medi­aWatch skriv­er:

"De britiske konkur­rence­myn­dighed­er har Face­book..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🕵️‍♂️ Facebook gør klar til annoncer med mindre tracking

The Verge skriv­er:

"Facebook’s mas­sive busi­ness was built on its abil­i­ty to track users across the inter­net. But now, thanks to loom­ing reg­u­la­tion and oth­er moves to restrict such data col­lec­tion, that is chang­ing. Hun­dreds of engi­neers are rebuild­ing how Facebook’s ads work to place more val­ue on user pri­va­cy, accord­ing to Gra­ham Mudd, a top ad exec­u­tive at the com­pa­ny."

🇦🇺 Senatshøring om Sky News Australia og misinformation

I sid­ste uges Ugerevy kunne du læse, at Sky News Aus­tralia blev sus­penderet af YouTube på grund af mis­in­for­ma­tion om COVID-19. Nu kom­mer der en sen­at­shøring om emnet, skriv­er The Guardian:

"Sky News Aus­tralia will face a Sen­ate inquiry next week after the broad­cast­er was sus­pend­ed for sev­en days for post­ing numer­ous videos which vio­lat­ed YouTube’s Covid med­ical mis­in­for­ma­tion poli­cies."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

👂 Rygte: BT på vej med lokalsatsning

Medi­aWatch skriv­er:

"End­nu et medie stiller sig..."

Læs også:

Jysk Fynske Medi­er åbn­er nyt...
- Medi­aWatch

Det ser ikke ud til, der er udpræget opbakn­ing til at betale for lokalind­hold, skriv­er Medi­aWatch.

💬 Danske journalister lever i en Twitter-boble

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"Det vis­er en ny spe­cia­le­op­gave..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🔍 Googles algoritmeopdatering har betydning for bl.a. gæsteartikler

Hvis du har et web­site, hvor du udgiv­er spon­serede artik­ler og gæsteartik­ler, bør du lige læse denne artikel hos What's New in Pub­lish­ing. Kort for­t­alt anbe­faler Google, at du link­er på den rigtige måde og bruger rel-tags, så Google kan vur­dere links og ind­hold ud fra de kor­rek­te para­me­tre.

📚 E‑reolen rundede 4 mio. bøger i H1

Medi­aWatch skriv­er:

"Bru­gen af den dig­i­tale bib­liotek­st­jen­este..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💌 Quartz giver nyhedsbrev hovedrolle i abonnementer

Digi­day skriv­er:

"Quartz is mak­ing changes to its three-year-old sub­scrip­tion pro­gram, with a new focus on its email newslet­ters after the pub­lish­er found its pay­ing sub­scribers, or “mem­bers,” were dri­ven to most of Quartz’s con­tent via their inbox. Quartz sees the newslet­ters as a way to retain sub­scribers and fur­ther grow its fol­low­ing among pay­ing cus­tomers."


Læs også:

Kather­ine Bell, edi­tor-in-chief of Quartz, on the pow­er of newslet­ters
- Journalism.co.uk

The New York Times is mak­ing about a third of its newslet­ters sub­scriber-only
- Nie­man Lab

NYT dou­bles down on sub­scrip­tion newslet­ters
- Axios

📈 Disney nærmer sig 174 mio. abonnenter

Digi­day skriv­er:

"The Walt Dis­ney Com­pa­ny is clos­ing the gap to Net­flix in the sub­scrip­tion-based stream­ing war. The House of Mouse has near­ly 174 mil­lion total sub­scribers across its port­fo­lio of stream­ing ser­vices"

✂️ Medium overvejer at hæve brugernes cut til 50%

Digi­day skriv­er:

"As the cre­ator ser­vices arms race inten­si­fies across dig­i­tal media, Medi­um is hop­ing to stand out by shar­ing more of its spoils with a small­er, more moti­vat­ed col­lec­tion of authors. "

✋ Google vil blokere for annoncer målrettet børn

Google skriv­er selv:

"We’ll be expand­ing safe­guards to pre­vent age-sen­si­tive ad cat­e­gories from being shown to teens, and we will block ad tar­get­ing based on the age, gen­der, or inter­ests of peo­ple under 18. We’ll start rolling out these updates across our prod­ucts glob­al­ly over the com­ing months. Our goal is to ensure we’re pro­vid­ing addi­tion­al pro­tec­tions and deliv­er­ing age-appro­pri­ate expe­ri­ences for ads on Google."

🛑 Google fjerner annoncer på Piers Morgan-klumme

PressGazette skriv­er:

"Google has said it blocked adver­tis­ing on a Piers Mor­gan Mail Online col­umn slam­ming US gym­nast Simone Biles for quit­ting Olympic events over her men­tal health because of “racist com­ments” under the arti­cle."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😬 Kritik af Apples tiltag mod børneporno

Apple har præsen­teret en række tilt­ag i kam­p­en mod børneporno. Det drejer sig blandt andet om billed­genk­endelse, der bety­der, at brugernes billed­er vil blive scan­net. MIT Tech­nol­o­gy skriv­er:

"Apple says the new detec­tion tool, called Neu­ral­Hash, can iden­ti­fy images of child abuse stored on an iPhone with­out decrypt­ing the image. The com­pa­ny also says it has imple­ment­ed mul­ti­ple checks to reduce the chance of errors before images are passed to the Nation­al Cen­ter for Miss­ing and Exploit­ed Chil­dren (NCMEC) and then to law enforce­ment. "

Det bliv­er nu mødt af kri­tik – Apple byg­ger reelt en bagdør ind i soft­waren og enheden, lyder det. Der er også udar­be­jdet et åbent brev til Apple, som flere tusinde har skrevet under på.

Apple selv siger, at teknolo­gien ikke vil blive brugt til overvågn­ing. Apple har dog en his­torik her, som folk ikke har glemt. I jan­u­ar 2020 skrev Reuters, at Apple droppede at krypterede iPhone-brugeres back­ups, for­di FBI brokkede sig over, at det besværlig­gjorde deres arbe­jde.

Apple bal­ancer­er på en skarp pri­va­cy-knivsæg, skriv­er Wired og til­fø­jer, at Apple kan have åbnet en ny front i kam­p­en om krypter­ing.

Indtil videre er Apples plan at lancere det nye tilt­ag i ét land ad gan­gen for at sikre, at man over­hold­er hvert enkelt lands lov­givn­ing.

👤 Ny kritik af ansigtsgenkendelse i Twitter-algoritme

Sid­ste år kom det frem, at Twit­ters algo­ritme til ansigts­genk­endelse er bedst til at genk­ende hvide men­nesker. Nu er der opdaget en ny skæv ten­dens, skriv­er Wired:

"The top entry, con­tributed by Bog­dan Kulynych, a grad­u­ate stu­dent in com­put­er secu­ri­ty at EPFL in Switzer­land, shows how Twitter's image-crop­ping algo­rithm favors thin­ner and younger-look­ing peo­ple. Kulynych used a deep­fake tech­nique to auto-gen­er­ate dif­fer­ent faces, and then test­ed the crop­ping algo­rithm to see how it respond­ed."

🤖 Kvinde lader GPT‑3 skrive om hendes døde søster

GPT‑3 er den mest avancerede form for tek­st­generende kun­stige intel­li­gens lige nu. Andre har også prøvet den dag og ladet den skrive artik­ler, men her blev robot­ten sat på en noget anderledes opgave.

"I had always avoid­ed writ­ing about my sister’s death. At first, in my ret­i­cence, I offered GPT‑3 only one brief, some­what rote sen­tence about it. The AI matched my canned lan­guage; clichés abound­ed. But as I tried to write more hon­est­ly, the AI seemed to be doing the same. It made sense, giv­en that GPT‑3 gen­er­ates its own text based on the lan­guage it has been fed: Can­dor, appar­ent­ly, begat can­dor."

Læs eksem­plerne Believ­er Mag­a­zine