Digitale medier i uge 32 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🤔 Svært at se tegn på radikalisering i YouTube-data

Ars Technica skriver:

“A new study released on Monday looks at whether these stories represent a larger trend or are just a collection of anecdotes. While the data can’t rule out the existence of online radicalization, it definitely suggests that it’s not the most common experience. Instead, it seems like fringe ideas are simply part of a larger self-reinforcing community.”

😡 Instagrams fokus på video møder kritik blandt brugerne

Oprindelig var Instagram et sted, hvor man delte billeder. Men efterhånden som årene er gået, og moder Facebook fylder mere og mere, handler Instagram nu i stigende grad om video. Det frustrerer nogle brugere.

Det har The Guardian skrevet om – og de stiller spørgsmålstegn ved præmissen om, at Instagram er det rigtige sted at dele billeder.

👎 Datatilsynet afviser klage over Mette Frederiksen-profilfoto

MediaWatch skriver:

“Et forældrepar har fået afvist…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🤖 Instagram fortæller lidt om, hvordan Reels-algoritmen fungerer

Hvis du er nysgerrig på, hvordan Instagram vælger hvilke Reels, den skal vise dig, kan du læse mere hos Social Media Today – eller i dette opslag fra Instagram selv.

✨ Twitter barsler med redesign

TechCrunch skriver:

Twitter today is introducing a revamped version of its website, which the company says will make the site more accessible, less cluttered and easier to use. Among the changes, which are also rolling out to iOS and Android, is the implementation of Twitter’s new font, “Chirp,” and changes to various elements that will make them more high-contrast, among other things. Soon, Twitter will roll out new color palettes as well.

🧨 Skal Facebook tvinges til at sælge Giphy?

MediaWatch skriver:

“De britiske konkurrencemyndigheder har Facebook…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🕵️‍♂️ Facebook gør klar til annoncer med mindre tracking

The Verge skriver:

“Facebook’s massive business was built on its ability to track users across the internet. But now, thanks to looming regulation and other moves to restrict such data collection, that is changing. Hundreds of engineers are rebuilding how Facebook’s ads work to place more value on user privacy, according to Graham Mudd, a top ad executive at the company.”

🇦🇺 Senatshøring om Sky News Australia og misinformation

I sidste uges Ugerevy kunne du læse, at Sky News Australia blev suspenderet af YouTube på grund af misinformation om COVID-19. Nu kommer der en senatshøring om emnet, skriver The Guardian:

“Sky News Australia will face a Senate inquiry next week after the broadcaster was suspended for seven days for posting numerous videos which violated YouTube’s Covid medical misinformation policies.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

👂 Rygte: BT på vej med lokalsatsning

MediaWatch skriver:

“Endnu et medie stiller sig…”

Læs også:

Jysk Fynske Medier åbner nyt…
MediaWatch

Det ser ikke ud til, der er udpræget opbakning til at betale for lokalindhold, skriver MediaWatch.

💬 Danske journalister lever i en Twitter-boble

Journalisten skriver:

“Det viser en ny specialeopgave…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🔍 Googles algoritmeopdatering har betydning for bl.a. gæsteartikler

Hvis du har et website, hvor du udgiver sponserede artikler og gæsteartikler, bør du lige læse denne artikel hos What’s New in Publishing. Kort fortalt anbefaler Google, at du linker på den rigtige måde og bruger rel-tags, så Google kan vurdere links og indhold ud fra de korrekte parametre.

📚 E-reolen rundede 4 mio. bøger i H1

MediaWatch skriver:

“Brugen af den digitale bibliotekstjeneste…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💌 Quartz giver nyhedsbrev hovedrolle i abonnementer

Digiday skriver:

“Quartz is making changes to its three-year-old subscription program, with a new focus on its email newsletters after the publisher found its paying subscribers, or “members,” were driven to most of Quartz’s content via their inbox. Quartz sees the newsletters as a way to retain subscribers and further grow its following among paying customers.”


Læs også:

Katherine Bell, editor-in-chief of Quartz, on the power of newsletters
Journalism.co.uk

The New York Times is making about a third of its newsletters subscriber-only
Nieman Lab

NYT doubles down on subscription newsletters
Axios

📈 Disney nærmer sig 174 mio. abonnenter

Digiday skriver:

“The Walt Disney Company is closing the gap to Netflix in the subscription-based streaming war. The House of Mouse has nearly 174 million total subscribers across its portfolio of streaming services”

✂️ Medium overvejer at hæve brugernes cut til 50%

Digiday skriver:

“As the creator services arms race intensifies across digital media, Medium is hoping to stand out by sharing more of its spoils with a smaller, more motivated collection of authors. “

✋ Google vil blokere for annoncer målrettet børn

Google skriver selv:

“We’ll be expanding safeguards to prevent age-sensitive ad categories from being shown to teens, and we will block ad targeting based on the age, gender, or interests of people under 18. We’ll start rolling out these updates across our products globally over the coming months. Our goal is to ensure we’re providing additional protections and delivering age-appropriate experiences for ads on Google.”

🛑 Google fjerner annoncer på Piers Morgan-klumme

PressGazette skriver:

“Google has said it blocked advertising on a Piers Morgan Mail Online column slamming US gymnast Simone Biles for quitting Olympic events over her mental health because of “racist comments” under the article.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

😬 Kritik af Apples tiltag mod børneporno

Apple har præsenteret en række tiltag i kampen mod børneporno. Det drejer sig blandt andet om billedgenkendelse, der betyder, at brugernes billeder vil blive scannet. MIT Technology skriver:

“Apple says the new detection tool, called NeuralHash, can identify images of child abuse stored on an iPhone without decrypting the image. The company also says it has implemented multiple checks to reduce the chance of errors before images are passed to the National Center for Missing and Exploited Children (NCMEC) and then to law enforcement. “

Det bliver nu mødt af kritik – Apple bygger reelt en bagdør ind i softwaren og enheden, lyder det. Der er også udarbejdet et åbent brev til Apple, som flere tusinde har skrevet under på.

Apple selv siger, at teknologien ikke vil blive brugt til overvågning. Apple har dog en historik her, som folk ikke har glemt. I januar 2020 skrev Reuters, at Apple droppede at krypterede iPhone-brugeres backups, fordi FBI brokkede sig over, at det besværliggjorde deres arbejde.

Apple balancerer på en skarp privacy-knivsæg, skriver Wired og tilføjer, at Apple kan have åbnet en ny front i kampen om kryptering.

Indtil videre er Apples plan at lancere det nye tiltag i ét land ad gangen for at sikre, at man overholder hvert enkelt lands lovgivning.

👤 Ny kritik af ansigtsgenkendelse i Twitter-algoritme

Sidste år kom det frem, at Twitters algoritme til ansigtsgenkendelse er bedst til at genkende hvide mennesker. Nu er der opdaget en ny skæv tendens, skriver Wired:

“The top entry, contributed by Bogdan Kulynych, a graduate student in computer security at EPFL in Switzerland, shows how Twitter’s image-cropping algorithm favors thinner and younger-looking people. Kulynych used a deepfake technique to auto-generate different faces, and then tested the cropping algorithm to see how it responded.”

🤖 Kvinde lader GPT-3 skrive om hendes døde søster

GPT-3 er den mest avancerede form for tekstgenerende kunstige intelligens lige nu. Andre har også prøvet den dag og ladet den skrive artikler, men her blev robotten sat på en noget anderledes opgave.

“I had always avoided writing about my sister’s death. At first, in my reticence, I offered GPT-3 only one brief, somewhat rote sentence about it. The AI matched my canned language; clichés abounded. But as I tried to write more honestly, the AI seemed to be doing the same. It made sense, given that GPT-3 generates its own text based on the language it has been fed: Candor, apparently, begat candor.”

Læs eksemplerne Believer Magazine