Digitale medier i uge 46 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

In this edition:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🗳 Facebook-annoncer for 9 mio. kr. ifm. valget

Fra Journalisten:

“De sidste tre uger frem…”

Dem, der bruger flest penge på Facebook, får flest stemmer
Mediet Markedsføring

⚠️ Facebook-fejl kan være kritisk for politikere

Fra Mediet Markedsføring:

“Det kan koste valg, at politikere bliver udelukket fra Facebook-annoncering. Sådan lyder den skarpe kritik fra ekspert Roger Buch, der ser det som et demokratisk problem.”

Top 100: Her er politikerne, der har brugt flest penge på Facebook under valget
Markedsføring

🤐 Faceb… undskyld, Meta går i lockdown

Fra The Verge:

“After a flood of leaks, the company formerly known as Facebook is getting more secretive”

Det minder mig om en artikel, jeg skrev her i Ugerevyen i oktober, hvor jeg citerer et Bloomberg-nyhedsbrev for netop at forudsige, at de mange lækhistorier vil føre til mindre transparens hos tech-virksomhederne.

👍 Derfor har Twitter styr på deres research

I en tid efter lækkede Facebook-dokumenter med intern research, der tilsyneladende er blevet overhørt eller ignoreret, forklarer Casey Newton os, hvorfor det forholder sig anderledes hos Twitter.

Eksempelvis har Twitter for nylig været ude at indrømme, at deres algoritme foretrækker højreorienterede tweets (den historie fik du i Ugerevyen fra uge 42). Den slags arbejde – og deres knoklen med at få rettet op – er måden at gøre det på.

🧵 Twitter køber Threader

Fra Social Media Today:

“This is interesting – today, Twitter has announced that it has acquired Threader, an app that enables users to compile and share tweet threads in a more readable format, by simply tweeting ‘@threader_app compile’ within a thread reply chain.”

👋 Instagram lukker Threads

Fra Social Media Today:

“In news that will surprise absolutely no one, Instagram has confirmed that it’s shutting down its standalone messaging app ‘Threads’, which it launched back in 2019, essentially as a Snapchat alternative for connecting close friends.”

🐦 Nuzzel-artikelvisning er nu en del af Twitter Blue på iOS

Fra The Verge:

“Twitter’s Top Articles feature, which creates a report of articles popular in Blue subscribers’ networks, is now available on iOS after the company promised last week that it’d be coming “very soon.”

It’s been available on Android and the web, but now everyone who subscribes to Twitter’s paid service should be able to see a roundup of what people were reading and tweeting about over the past day.”

🤔 Er Facebook-opdateringer gode eller dårlige for verden?

Tilbage i oktober 2020 holdt Facebook en intern præsentation, hvor nogle af konklusionerne fra en undersøgelse, der involverede 143.000 Facebook-brugere på tværs af en række lande, blev gennemgået.

Deltagerne blev spurgt, om de enkelte opdateringer i deres Facebook-feed var eksempelvis gode eller dårlige for verden. Ja, det er et stort spørgsmål at tage stilling til, så tag det for hvad det er.

Hvad var resultaterne? Det kan du læse om hos Slate:

“Yet the survey found that the most engaged posts, or those with the broadest reach, were more consistently considered BFTW [Bad For The World] than those with less engagement or a lower reach. While reshares help distribute the most content considered BFTW, original statuses are the type of Facebook post with ‘the highest prevalence of BFTW.’

🗣 50% af Messengers stemmetrafik kommer fra Cambodja

Fra Rest of the World:

“Keyboards weren’t designed for Khmer. So Cambodians have just decided to ignore them”

🔮 Spådom: TikTok når 1,5 milliarder brugere i 2022

Fra Social Media Today:

“Despite ongoing challenges from rival platforms, along with regulatory concerns, and even restrictions in some regions, TikTok continues to go from strength to strength. And according to the latest data from App Annie, the app’s growth momentum won’t be slowing down any time soon.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🤨 Sag i Pressenævnet om afindeksering bør gå om

For nylig bad Pressenævnet en række medier afindeksere en artikel fra 2005 fra Google. Den afgørelse har mødt kritik fra flere medier, og nu kan Journalisten fortælle, at et af medlemmerne af Pressenævnet reelt ikke havde foerstået, hvad det vil sige at afindeksere en artikel.

Vedkommende troede, at artiklen stadig kunne søges frem ud fra andre ord i artiklen men nej, en afindeksering som den, medierne selv har mulighed for at foretage, betyder, at artiklen bliver skjult fra Googles index.

Den nye viden får medlemmet til at overveje sin beslutning, og nu melder DR Nyheders chefredaktør, Thomas Falbe, sig i koret af dem, der mener, sagen bør gå om, skriver Journalisten.

Som jeg skrev på Twitter: “I betragtning af, hvor meget fra Pressenævnet vi skulle læse på journaliststudiet, synes jeg det er uretfærdigt, hvor lidt de åbenbart skal læse (eller vide) om internettet.”

😩 Fotografer kæmper med samtykkeforespørgsler

Hvis en fotograf/fotojournalist vælger at tage et journalistisk fotografi og bruge det på eksempelvis sin egen hjemmeside eller sociale medier, kan det opfattes som markedsføring af fotografen og ikke længere journalistisk.

Så er reglerne anderledes – og det kræver samtykke, forklarer Journalisten.

👋 Bog & Idé udskyder streamingtjeneste

Boghandlerkæden barsler med en tjeneste, der skal kombinere streaming med køb – men udviklingsarbejdet tager længere tid, end man havde troet, skriver MediaWatch.

🎧 Medium udvider med lyd via køb af Knowable

Fra TechCrunch:

“Medium announced today its third and final acquisition of the year: Knowable, an audio-based learning platform featuring podcast-like courses from experts like Reddit co-founder Alexis Ohanian, NASA astronaut Scott Kelly and food journalist Mark Bittman.”

👀 Frihedsbrevet-pengemand gemmer sig for Google

Journalisten kunne i ugens løb fortælle, at Denis Viet-Jacobsen (der har postet penge i bl.a. Frihedsbrevet og er blevet kritiseret for sin rolle som bestyrelsesformand op til OW Bunkers kollaps) tilsyneladende gør, hvad han kan for at gemme sig bag mistænkeligt udseende sider, når man søger efter ham på Google.

Google vil nu kigge på sagen.

🕹 Esport-medie blandt landets største

Fra Media Scale:

“Den 7. november 2021 satte HTLV rekord med 1.35 mio. brugere på én dag. Samme dag blev de kun overgået af Eb.dk, Bt.dk og Tv2.dk på samme parameter med tal fra DOI.

Den 30. oktober havde HLTV 25.66 mio. sidevisninger. Samme dag havde Bt.dk og Eb.dk “kun” hhv. 15.84 mio. og 14.39 mio. sidevisninger. Dvs. HLTV havde 10-11 mio. flere sidevisninger end dem, der normalt er størst i landet.

Og det er ikke bare engangsforestillinger. Ifølge deres LinkedIn-side, så har de 6 mio. unikke brugere og 250 mio. sidevisninger om måneden. Sidstnævnte ville placere dem som Danmarks tredjestørste medie i oktober.”

😱 Britisk medie hacket for at kontrollere de besøgende

Fra NBC News:

“A secretive Israeli company helped hack a British news site and used it to take over the devices of some people who visited the site, cyberreseachers say.

The cybersecurity firm ESET said in a report Tuesday that the company, Candiru, helped an unknown foreign government hack the London news site Middle East Eye with a so-called watering hole attack, which places malicious software on a website to infect and hack the computers of people who visit it.”

😞 Det er svært at leve af et nyhedsbrev

Fra Vanity Fair:

“As burnout and new opportunities beckon, newsletter writers navigate the awkward matter of quitting—and issuing refunds. It’s just the latest wrinkle in the digital economy’s complications of work and worth.”

Big media strikes back at Substack
Axios

Substack says it has more than 1 million paid subscriptions
Axios

🎤 Så er der sangtekster i Spotify

Det betyder desværre et farvel til ‘Behind the Lyrics’. Fra TechCrunch:

“After years of ignoring consumer demand for in-app lyrics, particularly in the U.S., Spotify announced today it will make a new Lyrics feature available to all global users, both Free and Premium, across platforms. The feature is powered by lyrics provider Musixmatch, and expands on a prior deal Spotify had with the company to offer lyrics to users in India, Latin America and Southeast Asia.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🎧 Spotify præsenterer podcast-abonnementer i Danmark

Fra MediaWatch:

“Podcast-abonnementer på Spotify giver podcastere…”

Spotify’s new Podcast Subscriptions expand to global markets
TechCrunch

🤝 Google indgår indgår femårig aftale med AFP

Aftalen handler om de “naborettigheder”, som EUs copyright-direktiv definerer, og som også blev skrevet ind i opdateringen af den danske ophavsretslov tidligere i år.

Interessant er især, at Google News Showcase ikke er en del af aftalen.

Fra Reuters:

“Google will begin paying Agence France-Presse for its news content as part of broad five-year partnership announced Wednesday that marks one of the biggest licensing deals struck by a tech giant under a new French law.”

🇩🇪 …og præsenterer de første aftaler med tyske medier

I et blogidlæg fortæller Google, at de har indgået de første aftaler med tyske medier under den nye europæiske copyrightlov.

En af svaghederne ved loven er, at den ekskluderer “meget korte” uddrag – men ikke definerer dem. Det adresserer Google naturligvis i deres tekst og forklarer, at man arbejder på en definition, man kan blive enige om, og kalder det “Extended News Previews”:

“The payments to publishers under our agreements are based on established copyright principles and follow consistent criteria. The agreements take into account two important aspects of the new law.

First, that very short extracts of publishers’ content (under the so-called ‘snippet exception‘) are not covered by the new ancillary copyright.

Second, that the law creates new rights for news publishers when more extended previews of their work are used online. Even though the law does not clearly define the scope of protected content, we have decided to conclude license agreements for ‘Extended News Previews’.

[…]

What is Google paying for?
The law says that very short extracts of publishers’ content (referred to as the “snippet exception“) are able to be used free of charge. Publishers can negotiate with platforms when more extended uses of their content are used online, however, the law does not define precisely what this is. Despite this uncertainty, we are working quickly to come to an agreement for these new rights. We call these extended uses ‘Extended News Previews’.”

Derfor bliver det meget interessant at se, hvad det er for en brug af uddrag (undskyld “udvidede nyhedsuddrag”), aftalerne kommer til at dække.

👍 Abonnementer købt online skal kunne stoppes online

Det er så irriterende. Hvis du for eksempel vil opsige dit digitale The New York Times-abonnement, er det meget sværere at komme ud af, end det var at komme ind. Det vil de nu lave om på i USA.

Fra Nieman Lab:

“The Federal Trade Commission, meanwhile, recently made it clear that it sees the practice as 1) one of several “dark patterns that trick or trap consumers into subscriptions” and 2) straight-up illegal. The FTC vowed to ramp up enforcement on companies that fail to provide an “easy and simple” cancellation process, including an option that’s “at least as easy” as the one to subscribe.”

😯 Sådan skaber Roblox en creator-økonomi via brand-aktivering

Fra Digiday:

“To create its in-game brand activations, Roblox often connects brand partners with developers working within the platform. Recently, however, some metaverse-minded brands have begun to skip the middleman of Roblox, partnering directly with the developers to bring their products into virtual spaces. The end result: a vibrant and expanding creator economy has sprung up within Roblox, creating lucrative opportunities for brands, platforms and developers.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🕶 Facebook er ved at købe hele metaverset

Fra Recode:

“Of the many complaints about Facebook, one comes through consistently: It’s just too big. Which is why some critics and regulators want to make it smaller by forcing Mark Zuckerberg to unwind major acquisitions, like Instagram.

Zuckerberg’s response: Let’s get bigger by buying more stuff.”

🛑 DuckDuckGo vil blokere tracking på Android

Fra Wired:

“Privacy-focused tech company DuckDuckGo, which started life as a private search engine, is adding the ability to block hidden trackers to its Android app. The feature, dubbed ‘App Tracking Protection for Android,’ is rolling out in beta from today and aims to mimic Apple’s iOS controls. ‘The idea is we block this data collection from happening from the apps the trackers don’t own,’ says Peter Dolanjski, a director of product at DuckDuckGo. ‘You should see far fewer creepy ads following you around online.'”

🧨 Så er der browser-krig igen

Fra Procotol:

“Windows 11 makes it hard to switch default browsers away from Edge, and Microsoft now even blocks the apps some users install to circumvent the restrictions. It turns Windows PCs into iPhone-like systems where you can use other browsers, but the OS always tries to bring you back to its preferred choice.”

😮 Derfor bliver vi overmandet af browser-faneblade

Okay, det her handler ikke om digitale medier eller teknologi i mediebranchen. Men vi kender vist alle problemet med de mange faneblade 🙂

Fra Fast Company:

“If this sounds familiar, that’s because most of us have a tab problem. New research out of Carnegie Mellon University (CMU) found that 55% of people surveyed had trouble closing tabs, not because they couldn’t find the tiny X to click and close them, but because those tabs contain information they might need or want.

That leads 30% of people to report having a “tab hoarding problem.” And a quarter of people said that their endless tabs were causing actual problems by crashing or slowing their computers.”

🧤 Meta viser ny prototype på VR-handske

Fra Wired:

“Now, the controversy-riddled social media company—because it is still a social media company, and it is still controversial—is revealing another one of these future-VR prototypes. This time it’s a haptic glove designed to give the wearer sensations that mimic the weight and feel of real objects when they are handled in virtual space. Slip on this glove, and you can be convinced you’re holding the real thing (or something close to it), even when the object is entirely digital.”

🤜 Sådan blev Discord fanget i kryptokampen

Fra Platformer:

“Today let’s talk about Discord finding itself at the center of a religious conflict between blockchain enthusiasts and their detractors, and what it tells us about the crypto polarization that now sweeping the internet.

It all started Wednesday, after the investor and cryptocurrency evangelist Packy McCormick published (with Mario Gabriele) a lengthy bull case for Discord, the chat app that has transcended its origins as a communication channel for online video game players to become one of the world’s most compelling social companies. “