Facebook-fejl skabte bekymring

En fejl hos Facebook betød, at der ikke blev vist uddrag på links. Hvad enten det var en fejl eller et snedigt greb, viser det en mediebranche, der ikke stoler på Facebook.

Af Lars K Jensen

Artiklen udkom med Digital Ugerevy-nyhedsbrevet

Tilmeld dig, hvis du ikke vil gå glip af den næste:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

💌

Torsdag udbrød der småpanik i det danske hjørne af Twitter. Årsagen var, at linkuddrag var forsvundet på Facebook. Det vil sige, at hvis man delte et link, blev der ikke vist hverken billede, overskrift eller uddrag (screenshot fra Marcus Stoltze):

Alt tyder på, at der skete en fejl hos Facebook. Men det sker på et tidspunkt, hvor de danske medier og Facebook er på vej ind i en forhandling om Facebooks brug af uddrag fra medier.

Jeg har skrevet en del om det (der handler om en ny dansk ophavsret og EUs copyright-direktiv), men af respekt for din tid vil jeg her blot nævne to artikler, du kan læse:

Flere steder blev der spekuleret i, om det mon var noget, Facebook gjorde som en form for optakt til forhandlingerne med de danske medier.

“Kampen mellem Facebook og danske medier skærpes,” skrev Marcus Stoltze i et tweet. Det blev retweetet af Andreas Marckmann, der er chefredaktør hos Markedsføring:

“Hvis dit journalistiske medie satser stort på Facebook, så er det nok sådan cirka nu, I skal genoverveje den beslutning,” skrev han.

Stoltze var dog også blandt de første til at bemærke, at der måske var tale om en fejl. Det er nemlig værd at tilføje, at fejlen berørte alle websites og Facebooks annoncer, hvilket jo kan pege på en decideret fejl:

At der var tale om en fejl, blev bekræftet i et tweet fra John Severinson, der blandt andet arbejder med mediesamarbejder hos Facebook.

Et dansk problem

Der er dog stadig lidt mystik omkring fejlen. For eksempel er der indikationer af, at fejlen kun skete i Danmark, og Silas Bang fra Jysk Fynske Medier (der følger en del journalister fra andre lande) tweetede, at han ikke hørte om fejlen fra andre end danskere.

Som Katja Moikjær skrev, er det påfaldende, at fejlen ser ud til at være et dansk fænomen.

Det kan der selvfølgelig være ærlige årsager til, for eksempel hvis Facebook organiserer dele af deres kode efter lande. For eksempel er de nødt til for hvert land at holde en liste over hvilke websites og Facebook-sider, der tilhører medier, og hvis uddrag i så fald skal begrænses og vises i overensstemmelse med en kommende aftale mellem Facebook og medierne.

Det kan være noget i den forbindelse, der er gået i stykker – umiddelbart har Facebook ikke fortalt mere, end at der var tale om en fejl.

Mistillid

Hvad end der var tale om en fejl hos Facebook eller et snedigt forsøg for at måle et fald i interaktioner, når der ikke er et linkuddrag, viser det med al tydelighed den dårlige standing og ry, Facebook efterhånden har mange steder i mediebranchen. Også den danske.

Facebook får sværere og sværere ved at gøre noget rigtigt i en branche, der forventer, at Facebook altid vil sætte sig selv og sin annoncemodel forrest. Også selvom det rammer nyhedsmedierne.

Efter en stor New York Times-historie i 2018 om Facebooks brug af data (hvor NYTimes havde begået nogle tilsyneladende pinlige fejl) skrev min yndlings-tech-journalist, Will Oremus, ganske klogt:

“Facebook may or may not have lost its handle on our data. But it has definitely lost its handle on the public narrative—and the benefit of the doubt.”

Will Oremus i Slate

Det er fuldstændig det samme her. Uanset om Facebook har gjort noget galt eller ej, er der forsvindende få, der vil lade tvivlen komme dem til gode.

Læs blot nedenstående citat fra Oremus’ artikel og erstat privacy med Facebooks skrantende forhold til mediebranchen:

“That doesn’t mean Facebook is doomed, or even that #DeleteFacebook will dent its short-term bottom line this time any more than it did last time. What it does mean is that every Facebook privacy misstep from here on out is likely to be viewed as more villainous than it really is, including by people who have the power to do something about it. The complexity of Facebook’s systems will no longer be countenanced as an excuse for failing to regulate it.

Public naïveté about its business model will gradually give way to paranoia.”

Her er Facebook selvfølgelig ikke uden skyld, men det er ikke kun deres skyld. Det skyldes også en mediebranche, der i mange år har brugt Facebook forkert og i stigende grad har peget på tech-firmaer som Facebook som den absolut største trussel mod trivsel for danske medier.