Digitale medier i uge 34 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

In this edition:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

☹️ Facebooks rapport om transparens skuffer

I sidste uges opsamling kunne du læse om Facebooks ‘Widely Viewed Content’-rapport, som blandt andet The Washington Post skrev om.

I denne uge kom reaktionerne.

Columbia Journalism Review skriver:

“To take just one example, Facebook’s new content report appears to be a co-ordinated response to critical reporting from Kevin Roose, a New York Times technology columnist, who has been tracking the posts that get the most engagement on Facebook for some time, using the company’s own CrowdTangle tool, and has consistently found that right-wing pages get the most interaction from users.”

Læs også:

“It appears the company wants us to believe its platform is filled with family pictures and GIFs of kittens. Move along, industry watchers. According to Facebook there’s nothing to see here!”

Digital Content Next

“The first thing to note about the report is that it is really, really boring. There is essentially no new information in it, but it does clarify and define some of the numbers. As a media analyst, I appreciate that. I have called on Facebook many times to provide more precise data.”

Thomas Bækdal

“Facebook sent a ton of traffic to a Chicago Tribune story. So why is everyone mad at them?”

Nieman Lab

“All the most popular posts on Facebook are plagiarized”

Platformer (Casey Newton)

😏 OnlyFans vil alligevel tillade seksuelt indhold

I sidste uges opsamling kunne du læse, at OnlyFans (hvor alle kan tage penge for adgang til… eksplicit indhold) meldte ud, at de ville forbyde seksuelt indhold og porno.

Ændringen skulle træde i kraft 1. oktober og skyldtes (menes det), at OnlyFans havde fået at vide, at det ville være lettere at rejse penge og investeringer, hvis indholdet på platformen var mindre… ja, eksplicit.

Men sådan bliver det ikke. OnlyFans siger nu, at de alligevel vil tillade det.

“The proposed October 1, 2021 changes are no longer required due to banking partners’ assurances that OnlyFans can support all genres of creators,” lyder det fra OnlyFans.

Læs mere i denne uges Ugerevy-artikel:

🤬 Studie: Få står bag agressiv debatkultur

Journalisten skriver:

“Et lille fåtal af kværulanter…”

☹️ Facebook slår ned på danske undertøjsreklamer

Markedsføring skriver:

“Danske tøjbrands oplever at få afvist billeder af undertøj på Facebook. To har fået deres annoncekonti lukket, og én fik afvist et billede helt uden mennesker på. Det koster selskaberne dyrt.”

🗳 Facebook barsler med valgkommission

The New York Times skriver:

“Facebook has approached academics and policy experts about forming a commission to advise it on global election-related matters, said five people with knowledge of the discussions, a move that would allow the social network to shift some of its political decision-making to an advisory body.”

🦠 YouTube har fjernet 1 mio. “farlige” videoer under pandemien

YouTube skriver selv:

“For example, since February of 2020 we’ve removed over 1M videos related to dangerous coronavirus information, like false cures or claims of a hoax. In the midst of a global pandemic, everyone should be armed with absolutely the best information available to keep themselves and their families safe.”

🔎 Instagram forklarer, hvordan søgealgoritmen fungerer

Social Media Today skriver:

“Instagram has published the second installment in its new ‘How Instagram Works’ series, with an overview of how its search algorithms function, and how you can maximize your chances of showing up in relevant search results.”

💳 TikTok udvider samarbejdet med Shopify

Social Media Today skriver:

“Today, TikTok has announced a new shop tab expansion for Shopify merchant profiles, which, as it sounds, will add a new product display showcase to your in-app presence.”

🤨 Annoncører vejer for og imod ved ny Facebook-tracking

Du kender sikkert Facebooks Pixel, der gør det lettere at tracke på tværs af Facebook og eksempelvis dit website. Udviklingen indenfor privatliv og tracking gør dog, at Facebook hellere vil have annoncører over på deres server-baserede ‘Conversations API’ (også kaldet CAPI).

Det skifte medfører dog nogle ting. For eksempel skal personhenførbare oplysninger som e-mailadresse køres forbi Facebook, og det gør beslutningen svær at træffe for mange, skriver Digiday.

🤔 Taliban har omfavnet internettet og sociale medier

The New York Times skriver:

“The Taliban, who banned the internet the first time they controlled Afghanistan, have turned social media into a powerful tool to tame opposition and broadcast their messages. Now firmly in control of the country, they are using thousands of Twitter accounts — some official and others anonymous — to placate Afghanistan’s terrified but increasingly tech-savvy urban base.”

✨ Derfor bør du bruge TweetDeck

Wired skriver:

“Key to TweetDeck is its expansive layout, split up into customizable columns that you have full control over. Whereas Twitter is typically just a single column—showing the tweets of the people you’re following—TweetDeck lets you have this column and plenty more alongside it as well. If you have a widescreen monitor, you can keep an eye on an awful lot of tweets at once.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🤫 Spotify-podcast-data lækket

Business Insider skriver:

“Spotify spent $230 million on Gimlet, but leaked data shows the podcast studio has lagged behind others at the audio giant. Insiders cite unclear strategy and internal tensions.”

Læs også:

Joe Rogan, confined to Spotify, is losing influence
– The Verge

🎙 Spotify åbner for betalte podcast-abonnementer i USA

Spotify skriver selv:

“Starting today, we’re making Podcast Subscriptions available to all U.S. podcasters. Our model is built to maximize creator revenue and offer the widest possible reach so creators can grow their audiences and develop deep connections with listeners. Creators will now find that in Anchor, they’ll be able to mark episodes as subscriber-only and publish them to Spotify and other platforms.”

💌 Twitter tester nyhedsbrevstilmelding

Tilbage i januar måned købte Twitter nyhedsbrevstjenesten Revue, hvor brugerne blandt andet kan tage betaling for at læse med. Nu tester Twitter den første reelle integration imellem de to: En knap på din Twitter-profil, hvor folk kan abonnere på dit Revue-nyhedsbrev.

Indtil videre vises knappen kun på desktop og Android til en begrænset skare.

✉️ Facebook udvælger journalister til nyhedsbrevssatsning

Reuters skriver:

“Aug 19 (Reuters) – Facebook Inc has chosen 25 local independent journalists to be paid out of a $5 million pot to write for its newsletter site Bulletin through multiyear deals, the company told Reuters on Thursday.”

😮 19 anbefalede nyhedsbreve til journalister

Journalism.co.uk skriver:

“Want to keep your finger on the pulse of the journalism industry? Look no further than these best picks for inbox roundups”

💡 NPRs guide til overskrifter, læsere og Google vil elske

Okay, hvis du virkelig er en haj til artikeloverskrifter, der både er menneske- og SEO-venlige, er der nok ikke så meget nyt for dig. Men selv hvis du er, kan det jo være, du kan få lidt inspiration fra NPRs anbefalinger.

💸 Nu kan du tjene penge på at skrive hos Quora

The Startup skriver:

“Quora is finally launching a paid writing program, Quora+. It’s strikingly similar to Medium’s program, charging readers $5 per month, with a majority of earnings distributed to writers based on member reading time.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💸 Spotify klar med annonceværktøj i Danmark

Markedsføring skriver:

“Spotify Ad Studio giver annoncører mulighed for at uploade en tekst og vælge både en musikgenre og en oplæsertype, hvorefter Spotify laver annoncen for annoncørerne med baggrundsmusik og professionelle stemmeskuespillere. Man kan også uploade sin egen annonce.”

😮 Politico solgt for mere end 1 mia. dollars

I sidste uges opsamling kunne du læse, at der gik rygter om, at tyske Axel Springer ville købe Politico. Det viste sig, at der var hold i de rygter, og prisen overstiger angiveligt 1 milliard dollars ifølge folk tæt på handlen, skriver Nieman Lab.

(1 milliard US dollars ≈ 6,3 milliarder danske kroner)

👔 Nordjyske lancerer erhvervsmedie

MediaWatch skriver:

“Et nyt, lokalt erhvervsmedie med…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

📈 The Atlantic er vokset 50% på abonnenter

Digiday skriver:

“The Atlantic added about 280,000 paid readers from the first half of 2020 to the first half of 2021, according to the company, citing the latest circulation statement filed with the nonprofit media auditing firm, the Alliance for Audited Media. It now has more than 830,000 total print and digital subscribers.”

🍸 Vox Media køber cocktail-site

The Wall Street Journal skriver:

“Vox Media LLC said Monday it is buying Punch, a cocktail website founded by Bertelsmann SE’s Penguin Random House, part of a bid to deepen its coverage of food and drinks.”

🤝 Copydan vil med i forhandlinger ifm. ny ophavret

MediaWatch skriver:

“Kulturministeret bør ikke give det…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

📲 Nyt fra Samsung: Foldetelefoner er klar til “primetime”

Gizmodo skriver:

“[…] with the brand new Galaxy Z Fold 3, Samsung has created something that can handle the stresses of daily life while offering more functionality than you can get on any other phone today. It’s somewhat bulky, and at $1,800, it definitely ain’t cheap. But the Z Fold 3 finally feels like Samsung’s foldables are ready for prime time.”

🔓 Max Schrems anmelder danske websites for GDPR-brud

MediaWatch skriver:

“Han er efterhånden verdenskendt for…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🔐 Nu kan du betale med Bitcoin på Substack

Fra en pressemeddelelse:

“Working together, OpenNode and Substack are starting by making instant, low cost payments available to a select group of crypto-focused publications. Readers will be able to use Bitcoin to pay for subscriptions to these select publications, and the publications will retain earnings in Bitcoin.”

👩‍💻 Frygt ej: No-code fjerner de kedelige opgaver

Version2 skriver:

“Det fantastiske ved no-code er…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs også:

Work management platform Trello introduces no-code automation features
– VentureBeat