Digitale medier i uge 49 (2020)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Er du end­nu ikke med på nyheds­brevet? Gå ikke glip af noget:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🇬🇧 Facebook News på vej til Storbritannien

I starten af det nye år kom­mer Face­books kuraterede nyhed­spro­dukt til UK. I den forbindelse skriv­er Digi­day om nogle af erfaringerne fra de amerikanske medi­er, der har haft Face­books nyhed­spro­dukt i mere end et år nu.

Blandt andet er det svært at skelne Face­book News-trafikken fra den anden Face­book-trafik, og når det lykkes, ser det ikke ud til at være en store trafik­mo­tor, kan du læse.

Næste stop på rejsen er Tysk­land og Frankrig, skriv­er Medi­aWatch.

"Medie: Face­book News vil til­føre mil­lion­er til britiske medi­er"
Medi­aWatch

"Face­book to pay UK media mil­lions to license news sto­ries"
The Guardian

🛑 Facebook vil fjerne falske påstande om COVID-19-vacciner

I takt med at ver­den er ved at gøre sig klar til de forskel­lige vac­cin­er mod COVID-19 og coro­n­avirus, gør Face­book klar til den kamp om infor­ma­tio­nen, der vil udspille sig.

The Guardian skriv­er:

"Such con­tent “could include false claims about the safe­ty, effi­ca­cy, ingre­di­ents or side effects of the vac­cines”, Face­book said. These could be claims that coro­n­avirus vac­cines con­tain microchips, or con­spir­a­cy the­o­ries that are known to be false, such as the idea that spe­cif­ic pop­u­la­tions are being used with­out their con­sent to test the vaccine’s safe­ty."

"Face­book will kick out anti-vac­cine mis­in­for­ma­tion. Is it too late?"
Colum­bia Jour­nal­ism Review

👎 Twitter dropper svartråde

Siden 2018 har Twit­ter testet såkaldte "thread­ed replies", der skulle gøre det let­tere at over­skue debat­ten og se, hvilke svar der hørte til hvilke tweets. Men det kom ikke til at fun­gere, og Twit­ter drop­per det nu, skriv­er Social Media Today.

I samme omgang lukker de også "Twttr"-prototype-app'en.

🇺🇸 40 stater og FTC vil måske sagsøge Facebook

Det gælder kam­p­en mod monopoldan­nelse (antitrust), skriv­er Reuters – og USAs Fed­er­al Trade Com­mis­sion barsler angiveligt også med et søgsmål.

👯‍♀️ TikTok og Snapchat er store hos teenagepiger

Det vis­er en under­søgelse fra Aller Media, skriv­er Medi­aWatch.

"Face­book er røget helt ud af top 5 –og Tik­Tok har over­halet Insta­gram markant. Et helt nyt medie er dukket op: 'Among us', som mere er et spil med social inter­ak­tion. Mes­sen­ger som besked-plat­form er næsten også røget ud. Snapchat har sejret og lig­ger kon­stant over årene," står der i under­søgelsen."

Det er fjerde gang, Aller Media udgiv­er den årlige rap­port.

👔 Sådan kan medier bruge LinkedIn

Hos Medietrends.dk skriv­er Troels Johan­nesen, der er strate­gisk kom­mu­nika­tion­sråd­giv­er:

"På det sen­este har nicheme­di­er som Fag­bladet Jour­nal­is­tenSkole­mon­i­torSus­tain Report og Euro­man opret­tet LinkedIn-sider, hvor­fra de dis­tribuer­er deres his­to­ri­er. Men uden at fornærme de nævnte medi­er, kan man måske godt sige, at det ikke er væl­tet ind med respons og engage­ment på siden.

Og en af de primære grunde til det er, at medierne bruger LinkedIn, som var det Face­book eller bare et sted hvor man kan smide et link, og så kom­mer inter­essen af sig selv – sol­gt af en fæn­gende over­skrift.

✨ YouTube offentliggør årest mest populære videoer

Årest mest trend­ing video er med den amerikanske komik­er Dave Chapelle, skriv­er YouTube på deres egen blog. Du kan se top 10-lis­terne for "Top Trend­ing Videos", "Top Cre­ators", "Break­out Cre­ators" og "Top Music Videos". Lis­terne gælder dog kun for USA.

📹 TikTok tester videoklip på 3 minutter

Som udgangspunkt giv­er Tik­Tok mulighed for at optage videok­lip af 1 min­uts varighed, men udval­gte brugere får nu mulighed for at teste video­er af 3 min­ut­ters varighed, skriv­er The Verge:

"Three-minute videos on Tik­Tok feel like a minia­ture repli­ca of YouTube, back when YouTube videos were short­er than 10 min­utes. Will this fill the space left by Quibi’s demise? Three min­utes is a lot of time. It could allow for full movie trail­ers or make­up tuto­ri­als — things that are found more often than not on YouTube."

🤝 Facebook køber Kustomer

Ifølge Bloomberg betaler Face­book 1 mil­liard dol­lars (~6,2 mil­liarder kro­ner) for fir­maet, der udvikler kun­de­ser­vice, der fun­ger­er på tværs af pro­duk­ter og plat­forme. For Face­book han­dler det især om at styrke instant mes­sag­ing-delen som noget, Face­book – også – kan tjene penge på.

Efter­hån­den som Face­book ser øget konkur­rence fra Snapchat, Tik­Tok og andre giv­er et erhvervspro­dukt som dette Face­book bedre mulighed­er for at binde virk­somhed­er tæt­tere til sig, skriv­er TechCrunch.

👩‍⚖️ Facebooks tilsynsråd tager de første sager

Efter et læn­gere tilløb trak Face­books tilsyn­sråd (der bl.a. har Helle Thorn­ing-Schmidt som "co-chair") i arbe­jd­stø­jet i slut­nin­gen af okto­ber. Nu er de beg­y­n­dt at kigge på de første sager, skriv­er Social Media Today.

Det han­dler blandt andet om nøgen­hed, hate­speech og mis­in­for­ma­tion.

🐦 Smugkig på Twitter Audio Spaces

For nylig rullede Twit­ter deres lydrum (en kopi af 'Club­house, hvis du kender det) ud i en lukket test. Jane Manchun Wong har for­mået at få adgang til beta-testen og delt nogle screen­shots af, hvor­dan funk­tio­nen indtil videre ser ud.

🙄 25 forudsigelser for sociale medier i 2021

Jep – men ved, året er ved at være gået, når der dukker forudsigelser om det kom­mende år op. Social Media Today har den første artikel, jeg er faldet over, og det bliv­er sten­sikkert ikke den sid­ste.

"10 Face­book Trends You Need to Know in 2021"
Social Media Today

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🎥 Stor videosatsning fra Jysk Fynske Medier

Medi­aWatch skriv­er:

"Den nye redak­tion, JFM Video Hub, bliv­er beman­det af tre jour­nal­is­ter og live-værter med base i Hors­ens, og redak­tio­nen får ans­varet for at få video — ikke mindst live — inte­gr­ereret som en del af værk­tøjskassen og dæknin­gen på redak­tion­erne i Jysk Fynske Medi­er."

🎧 Berlingske eksperimenterer nu også med lyd

Lyd er blevet en stor ting for medi­er, der tidligere kun udkom på skrift. Lyd giv­er mulighed for at nå brugerne i andre sit­u­a­tion­er og måske end­da nå nye brugere.

Berlingske er gået i gang med at sætte lyd på noget af deres ind­hold, og det kan du læse om hos Medi­aWatch.

💡 Jysk Fynske Medier indfører digitale mål for journalister

Jysk Fynske Medi­er skal "sætte tur­bo på den dig­i­tale udvikling", og der­for skal alle medar­be­jdere fra jan­u­ar lave udviklings­plan­er med deres nærmeste led­er, skriv­er Jour­nal­is­ten.

Det han­dler ikke om resul­tatløn, for­sikr­er ledelsen, og tilt­aget får opbakn­ing fra en tillids­mand:

"Jeg ser ikke noget farligt i det. Tvær­ti­mod, fak­tisk. Jeg ser det som et gode for medar­be­jderne, at den enkeltes udvikling bliv­er taget alvorligt," siger tillids­mand Per Schultz-Knud­sen til Jour­nal­is­ten.

📊 Washington Post etablerer afdeling for datajournalistik

Wash­ing­ton Post skriv­er selv:

"As our data direc­tor, Meghan [Hoy­er] will lead data projects and act as a con­sult­ing edi­tor on data-dri­ven sto­ries, graph­ics and visu­al­iza­tions across the news­room. Sev­en data jour­nal­ists will report to her and remain embed­ded in their cur­rent depart­ments — Graph­ics, Inves­tiga­tive, Metro and Nation­al.

This new data jour­nal­ism depart­ment will allow The Post to vet sourc­ing and analy­sis with added rig­or and con­sis­ten­cy and pro­vide jour­nal­ists in every depart­ment with a hub of exper­tise on data."

🤯 Spotify: Anchor har betydet 1 mio. nye podcasts

I feb­ru­ar 2019 købte Spo­ti­fy Anchor, der gør det let at lave sin egen pod­cast. The Verge skriv­er, med udgangspunkt i data fra Spo­ti­fy selv, at Anchor er blevet brugt til 1.000.000 nye pod­casts i år.

Så tænk dig godt om, inden du lancer­er din helt specielle og unikke pod­casts, som du er sikker på, folk vil lytte til. Der er er mange om bud­det.

💡 Sådan har medier været kreative under pandemien

Der er nærmest intet, der kan skabe kreativitet, som det, nogle kalder en "bræn­dende plat­form". Journalism.co.uk har en opsam­ling på, hvor­dan nogle medi­er er gået til kreativiteten under COVID-19-krisen.

📈 Reddit: Vi har 52 mio. brugere dagligt

Den sociale nyheds­side Red­dit har i okto­ber haft 52 mil­lion­er brugere hver dag i gen­nem­snit, skriv­er The Wall Street Jour­nal:

"'We’re shar­ing [dai­ly active users] for the first time as a more accu­rate reflec­tion of our user growth and to be more in-line with indus­try report­ing,' said Jen Wong, chief oper­at­ing offi­cer of Red­dit. 'We’re focused on dai­ly user­ship and increas­ing this num­ber as we con­tin­ue to grow our com­mu­ni­ty and scale our adver­tis­ing busi­ness.'"

📒 Her er Media Moments 2020-rapporten

What's New In Pub­lish­ing udgiv­er deres årlige rap­port (skrevet af Media Voic­es) og skriv­er selv:

"From the col­lapse of events to the boom in sub­scrip­tions and shift­ing trust in jour­nal­ism, this report explores how 2020’s defin­ing moments have changed the media land­scape, and what the future holds for 2021 and beyond."

Hent rap­porten

🧱 Dansk bureau genskaber Berlinmuren i AR

Markeds­føring skriv­er:

"Det er over 30 år siden, at Berlin­muren faldt, men nu har danske Virtue og No Sleep gen­sk­abt kold­krigsårenes berygt­ede mur for det tyske DDR Muse­um.

Ikke i virke­lighe­den, men ved hjælp af Aug­ment­ed Real­i­ty i det nye mobil­spil, Minecraft Earth."

🏅 Her er vinderne af podcast-prisen

Søndag blev der uddelt pris­er til dygtige pod­cast­ere. Se vin­derne hos Medi­aWatch.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

👏 TV 2 Play runder 700.000 abonnenter

I starten af året hed tal­let 600.000 abon­nen­ter, og i tred­je kvar­tal rund­ede de 700.000, skriv­er Medi­aWatch. Ifølge TV 2 selv svar­er det til, at cir­ka 1,5 mil­lion­er men­nesker kan tilgå ind­hold­et på Play.

👋 Third Ear skilles fra Podimo

Medi­aWatch skriv­er:

"Da pod­cast­plat­for­men Podi­mo gik i luften i efteråret 2019, var det med pod­cast­pro­du­cen­ten Third Ear ombord som en del af ind­hold­skat­a­lo­get. Efter et år er Third Ears kon­trakt med Podi­mo udlø­bet, og den sti­gende efter­spørgsel på pod­cast­markedet har givet makker­par­ret bag Third Ear, Tim Hin­man og Kris­ter Moltzen, mod på at gå egne veje.

Det bety­der, at Third Ear i 2021 vil blive relanceret som en selvstændig pod­cast­plat­form."

🙅‍♂️ Andre medier følger ikke Politiken i programmatic-stop

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse, at Poli­tiken ikke læn­gere vil bruge pro­gram­ma­tiske annon­cer. Det står de alene med, skriv­er Markeds­føring.

🇧🇪 Lær af belgisk abonnementssucces

Inden­for de sen­este år er Medi­ahuis Bel­gium voket med 85.000 dig­i­tale abon­nen­ter.

"We were able to com­pen­sate the loss­es we had in print with the uplift that we had in dig­i­tal. It was not only an uplift in num­bers, but also an uplift in rev­enue," kan du læse i denne artikel hos WAN-IFRA, hvor de del­er lidt ud af erfaringerne.

🤘 Google vil give adgang til indhold bag betalingsvægge

TechCrunch skriv­er:

"That’s one of sev­er­al announce­ments that the search giant made today about News Show­case, the pro­gram where it pays pub­lish­ers (with $1 bil­lion com­mit­ted ini­tial­ly) to license their con­tent for a new for­mat in Google News. So far, Google News Show­case has launched in such coun­tries as Ger­many, Brazil, Argenti­na, Cana­da, France, U.K. and Aus­tralia — in sev­er­al cas­es, those are mar­kets where it’s pre­vi­ous­ly faced legal chal­lenges and antitrust scruti­ny."

🆕 Discovery lancerer ny streaming-tjeneste

Dis­cov­ery+ lanceres i 25 lande den 4. jan­u­ar, skriv­er Digi­day. Der vil være to abon­nen­ter, hvo­raf det ene vil være delvist annon­ce­fi­nan­sieret og koste min­dre. Tjen­esten kom­mer til os danskere i løbet af jan­u­ar.

💰 Rygte: Amazon er ved at købe podcast-firma

Ama­zon er angiveligt i gang med at købe pod­cast-start­up-virk­somhe­den Won­dery, skriv­er The Wall Street Jour­nal:

"The com­pa­ny is on track to increase rev­enue to more than $40 mil­lion this year, accord­ing one per­son famil­iar with the mat­ter, with about 75% of that com­ing from adver­tis­ing and the rest from licens­ing to TV, to sub­scrip­tion ser­vices like Audi­ble and Stitch­er Pre­mi­um and to Wondery’s own pre­mi­um sub­scrip­tion ser­vice, which launched this sum­mer."

💰 Mød 'Patch Labs': Platformen for lokaljournalister

Axios skriv­er:

"Patch, the hyper­local (and prof­itable) local dig­i­tal news com­pa­ny, has built a new soft­ware plat­form called 'Patch Labs' that lets local news reporters pub­lish their own newslet­ters and web­sites, sources tell Axios."

🇫🇷 Sådan ser Googles aftale med franske medier ud

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse, at Google har indgået en aftale med seks franske avis­er om at betale for bru­gen af deres ind­hold.

Fred­er­ic Fil­loux har på sin Mon­day Note en gen­nem­gang af aftal­en.

"'Plat­forms should pay for news' a peer com­mit­tee says"
Journalism.co.uk

😲 Mere end 50% af US-annoncemarkedet bliver digitalt

For første gang nogensinde ser det ud til, at mere end halvde­len af de penge, der bliv­er brugt på annon­cer i USA, går til det dig­i­talt, hvilketi især gavn­er store plat­forme som Google og Face­book.

The Wall Street Jour­nal skriv­er:

"GroupM expects mar­keters to spend $110.1 bil­lion on dig­i­tal ads this year, or 51% of the total $214.6 bil­lion total U.S. adver­tis­ing-spend­ing fore­cast, exclud­ing polit­i­cal ad out­lays. Next year, it expects U.S. ad spend­ing to grow 12% to $240 bil­lion, and dig­i­tal adver­tis­ing to account for $130 bil­lion, or 54% of the total."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🦹‍♂️ Det vil tage Ritzau uger at komme sig efter hacker-angreb

I sid­ste uges Ugerevy kunne du læse om et hack­er-angreb mod Ritzau, der frem­står meget pro­fes­sionelt udført. Direk­tør og chefredak­tør, Lars Vester­løkke, for­ven­ter, at det vil tage "mindst et par uger" at genop­bygge sys­te­merne.

📲 Her er årets bedste apps til Google Play og App Store

Året går på hæld, og skal der jo laves lis­ter. Slå dig løs hos TechCrunch:

🤝 Salesforce køber Slack

TechCrunch skriv­er:

"Sales­force, the CRM pow­er­house that recent­ly sur­passed $20 bil­lion in annu­al rev­enue, announced today it is wad­ing deep­er into enter­prise social by acquir­ing Slack in a $27.7 bil­lion megadeal. Rumors of a pend­ing deal sur­faced last week, caus­ing Slack’s stock price to spike."

"How Microsoft crushed Slack"
Plat­former

⛓ Facebook-kryptovaluta skifter navn

The Verge skriv­er:

"The Libra cryp­tocur­ren­cy is get­ting a new name today, Diem, in an effort to show that the project has 'orga­ni­za­tion­al inde­pen­dence' as it attempts to get reg­u­la­to­ry approvals for launch [...]

The inde­pen­dent orga­ni­za­tion that runs the project, the Libra Asso­ci­a­tion, will now be known as the Diem Asso­ci­a­tion, and Bloomberg reports that its cur­ren­cy will be called the Diem Dol­lar."

🤖 Status på AI i 2020

Ven­ture­Beat skriv­er:

"The AI Index is due out in the com­ing weeks, as is CB Insights’ assess­ment of glob­al AI start­up activ­i­ty, but two reports — both called The State of AI — have already been released."