Digitale medier i uge 49 (2020)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Er du endnu ikke med på nyhedsbrevet? Gå ikke glip af noget:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

In this edition:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🇬🇧 Facebook News på vej til Storbritannien

I starten af det nye år kommer Facebooks kuraterede nyhedsprodukt til UK. I den forbindelse skriver Digiday om nogle af erfaringerne fra de amerikanske medier, der har haft Facebooks nyhedsprodukt i mere end et år nu.

Blandt andet er det svært at skelne Facebook News-trafikken fra den anden Facebook-trafik, og når det lykkes, ser det ikke ud til at være en store trafikmotor, kan du læse.

Næste stop på rejsen er Tyskland og Frankrig, skriver MediaWatch.

“Medie: Facebook News vil tilføre millioner til britiske medier”
MediaWatch

“Facebook to pay UK media millions to license news stories”
The Guardian

🛑 Facebook vil fjerne falske påstande om COVID-19-vacciner

I takt med at verden er ved at gøre sig klar til de forskellige vacciner mod COVID-19 og coronavirus, gør Facebook klar til den kamp om informationen, der vil udspille sig.

The Guardian skriver:

“Such content “could include false claims about the safety, efficacy, ingredients or side effects of the vaccines”, Facebook said. These could be claims that coronavirus vaccines contain microchips, or conspiracy theories that are known to be false, such as the idea that specific populations are being used without their consent to test the vaccine’s safety.”

“Facebook will kick out anti-vaccine misinformation. Is it too late?”
Columbia Journalism Review

👎 Twitter dropper svartråde

Siden 2018 har Twitter testet såkaldte “threaded replies”, der skulle gøre det lettere at overskue debatten og se, hvilke svar der hørte til hvilke tweets. Men det kom ikke til at fungere, og Twitter dropper det nu, skriver Social Media Today.

I samme omgang lukker de også “Twttr”-prototype-app’en.

🇺🇸 40 stater og FTC vil måske sagsøge Facebook

Det gælder kampen mod monopoldannelse (antitrust), skriver Reuters – og USAs Federal Trade Commission barsler angiveligt også med et søgsmål.

👯‍♀️ TikTok og Snapchat er store hos teenagepiger

Det viser en undersøgelse fra Aller Media, skriver MediaWatch.

“Facebook er røget helt ud af top 5 –og TikTok har overhalet Instagram markant. Et helt nyt medie er dukket op: ‘Among us’, som mere er et spil med social interaktion. Messenger som besked-platform er næsten også røget ud. Snapchat har sejret og ligger konstant over årene,” står der i undersøgelsen.”

Det er fjerde gang, Aller Media udgiver den årlige rapport.

👔 Sådan kan medier bruge LinkedIn

Hos Medietrends.dk skriver Troels Johannesen, der er strategisk kommunikationsrådgiver:

“På det seneste har nichemedier som Fagbladet JournalistenSkolemonitorSustain Report og Euroman oprettet LinkedIn-sider, hvorfra de distribuerer deres historier. Men uden at fornærme de nævnte medier, kan man måske godt sige, at det ikke er væltet ind med respons og engagement på siden.

Og en af de primære grunde til det er, at medierne bruger LinkedIn, som var det Facebook eller bare et sted hvor man kan smide et link, og så kommer interessen af sig selv – solgt af en fængende overskrift.

✨ YouTube offentliggør årest mest populære videoer

Årest mest trending video er med den amerikanske komiker Dave Chapelle, skriver YouTube på deres egen blog. Du kan se top 10-listerne for “Top Trending Videos”, “Top Creators”, “Breakout Creators” og “Top Music Videos”. Listerne gælder dog kun for USA.

📹 TikTok tester videoklip på 3 minutter

Som udgangspunkt giver TikTok mulighed for at optage videoklip af 1 minuts varighed, men udvalgte brugere får nu mulighed for at teste videoer af 3 minutters varighed, skriver The Verge:

“Three-minute videos on TikTok feel like a miniature replica of YouTube, back when YouTube videos were shorter than 10 minutes. Will this fill the space left by Quibi’s demise? Three minutes is a lot of time. It could allow for full movie trailers or makeup tutorials — things that are found more often than not on YouTube.”

🤝 Facebook køber Kustomer

Ifølge Bloomberg betaler Facebook 1 milliard dollars (~6,2 milliarder kroner) for firmaet, der udvikler kundeservice, der fungerer på tværs af produkter og platforme. For Facebook handler det især om at styrke instant messaging-delen som noget, Facebook – også – kan tjene penge på.

Efterhånden som Facebook ser øget konkurrence fra Snapchat, TikTok og andre giver et erhvervsprodukt som dette Facebook bedre muligheder for at binde virksomheder tættere til sig, skriver TechCrunch.

👩‍⚖️ Facebooks tilsynsråd tager de første sager

Efter et længere tilløb trak Facebooks tilsynsråd (der bl.a. har Helle Thorning-Schmidt som “co-chair”) i arbejdstøjet i slutningen af oktober. Nu er de begyndt at kigge på de første sager, skriver Social Media Today.

Det handler blandt andet om nøgenhed, hatespeech og misinformation.

🐦 Smugkig på Twitter Audio Spaces

For nylig rullede Twitter deres lydrum (en kopi af ‘Clubhouse, hvis du kender det) ud i en lukket test. Jane Manchun Wong har formået at få adgang til beta-testen og delt nogle screenshots af, hvordan funktionen indtil videre ser ud.

🙄 25 forudsigelser for sociale medier i 2021

Jep – men ved, året er ved at være gået, når der dukker forudsigelser om det kommende år op. Social Media Today har den første artikel, jeg er faldet over, og det bliver stensikkert ikke den sidste.

“10 Facebook Trends You Need to Know in 2021”
Social Media Today

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🎥 Stor videosatsning fra Jysk Fynske Medier

MediaWatch skriver:

“Den nye redaktion, JFM Video Hub, bliver bemandet af tre journalister og live-værter med base i Horsens, og redaktionen får ansvaret for at få video – ikke mindst live – integrereret som en del af værktøjskassen og dækningen på redaktionerne i Jysk Fynske Medier.”

🎧 Berlingske eksperimenterer nu også med lyd

Lyd er blevet en stor ting for medier, der tidligere kun udkom på skrift. Lyd giver mulighed for at nå brugerne i andre situationer og måske endda nå nye brugere.

Berlingske er gået i gang med at sætte lyd på noget af deres indhold, og det kan du læse om hos MediaWatch.

💡 Jysk Fynske Medier indfører digitale mål for journalister

Jysk Fynske Medier skal “sætte turbo på den digitale udvikling”, og derfor skal alle medarbejdere fra januar lave udviklingsplaner med deres nærmeste leder, skriver Journalisten.

Det handler ikke om resultatløn, forsikrer ledelsen, og tiltaget får opbakning fra en tillidsmand:

“Jeg ser ikke noget farligt i det. Tværtimod, faktisk. Jeg ser det som et gode for medarbejderne, at den enkeltes udvikling bliver taget alvorligt,” siger tillidsmand Per Schultz-Knudsen til Journalisten.

📊 Washington Post etablerer afdeling for datajournalistik

Washington Post skriver selv:

“As our data director, Meghan [Hoyer] will lead data projects and act as a consulting editor on data-driven stories, graphics and visualizations across the newsroom. Seven data journalists will report to her and remain embedded in their current departments — Graphics, Investigative, Metro and National.

This new data journalism department will allow The Post to vet sourcing and analysis with added rigor and consistency and provide journalists in every department with a hub of expertise on data.”

🤯 Spotify: Anchor har betydet 1 mio. nye podcasts

I februar 2019 købte Spotify Anchor, der gør det let at lave sin egen podcast. The Verge skriver, med udgangspunkt i data fra Spotify selv, at Anchor er blevet brugt til 1.000.000 nye podcasts i år.

Så tænk dig godt om, inden du lancerer din helt specielle og unikke podcasts, som du er sikker på, folk vil lytte til. Der er er mange om buddet.

💡 Sådan har medier været kreative under pandemien

Der er nærmest intet, der kan skabe kreativitet, som det, nogle kalder en “brændende platform”. Journalism.co.uk har en opsamling på, hvordan nogle medier er gået til kreativiteten under COVID-19-krisen.

📈 Reddit: Vi har 52 mio. brugere dagligt

Den sociale nyhedsside Reddit har i oktober haft 52 millioner brugere hver dag i gennemsnit, skriver The Wall Street Journal:

“‘We’re sharing [daily active users] for the first time as a more accurate reflection of our user growth and to be more in-line with industry reporting,’ said Jen Wong, chief operating officer of Reddit. ‘We’re focused on daily usership and increasing this number as we continue to grow our community and scale our advertising business.'”

📒 Her er Media Moments 2020-rapporten

What’s New In Publishing udgiver deres årlige rapport (skrevet af Media Voices) og skriver selv:

“From the collapse of events to the boom in subscriptions and shifting trust in journalism, this report explores how 2020’s defining moments have changed the media landscape, and what the future holds for 2021 and beyond.”

Hent rapporten

🧱 Dansk bureau genskaber Berlinmuren i AR

Markedsføring skriver:

“Det er over 30 år siden, at Berlinmuren faldt, men nu har danske Virtue og No Sleep genskabt koldkrigsårenes berygtede mur for det tyske DDR Museum.

Ikke i virkeligheden, men ved hjælp af Augmented Reality i det nye mobilspil, Minecraft Earth.”

🏅 Her er vinderne af podcast-prisen

Søndag blev der uddelt priser til dygtige podcastere. Se vinderne hos MediaWatch.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

👏 TV 2 Play runder 700.000 abonnenter

I starten af året hed tallet 600.000 abonnenter, og i tredje kvartal rundede de 700.000, skriver MediaWatch. Ifølge TV 2 selv svarer det til, at cirka 1,5 millioner mennesker kan tilgå indholdet på Play.

👋 Third Ear skilles fra Podimo

MediaWatch skriver:

“Da podcastplatformen Podimo gik i luften i efteråret 2019, var det med podcastproducenten Third Ear ombord som en del af indholdskataloget. Efter et år er Third Ears kontrakt med Podimo udløbet, og den stigende efterspørgsel på podcastmarkedet har givet makkerparret bag Third Ear, Tim Hinman og Krister Moltzen, mod på at gå egne veje.

Det betyder, at Third Ear i 2021 vil blive relanceret som en selvstændig podcastplatform.”

🙅‍♂️ Andre medier følger ikke Politiken i programmatic-stop

I sidste uges opsamling kunne du læse, at Politiken ikke længere vil bruge programmatiske annoncer. Det står de alene med, skriver Markedsføring.

🇧🇪 Lær af belgisk abonnementssucces

Indenfor de seneste år er Mediahuis Belgium voket med 85.000 digitale abonnenter.

“We were able to compensate the losses we had in print with the uplift that we had in digital. It was not only an uplift in numbers, but also an uplift in revenue,” kan du læse i denne artikel hos WAN-IFRA, hvor de deler lidt ud af erfaringerne.

🤘 Google vil give adgang til indhold bag betalingsvægge

TechCrunch skriver:

“That’s one of several announcements that the search giant made today about News Showcase, the program where it pays publishers (with $1 billion committed initially) to license their content for a new format in Google News. So far, Google News Showcase has launched in such countries as Germany, Brazil, Argentina, Canada, France, U.K. and Australia — in several cases, those are markets where it’s previously faced legal challenges and antitrust scrutiny.”

🆕 Discovery lancerer ny streaming-tjeneste

Discovery+ lanceres i 25 lande den 4. januar, skriver Digiday. Der vil være to abonnenter, hvoraf det ene vil være delvist annoncefinansieret og koste mindre. Tjenesten kommer til os danskere i løbet af januar.

💰 Rygte: Amazon er ved at købe podcast-firma

Amazon er angiveligt i gang med at købe podcast-startup-virksomheden Wondery, skriver The Wall Street Journal:

“The company is on track to increase revenue to more than $40 million this year, according one person familiar with the matter, with about 75% of that coming from advertising and the rest from licensing to TV, to subscription services like Audible and Stitcher Premium and to Wondery’s own premium subscription service, which launched this summer.”

💰 Mød ‘Patch Labs’: Platformen for lokaljournalister

Axios skriver:

“Patch, the hyperlocal (and profitable) local digital news company, has built a new software platform called ‘Patch Labs’ that lets local news reporters publish their own newsletters and websites, sources tell Axios.”

🇫🇷 Sådan ser Googles aftale med franske medier ud

I sidste uges opsamling kunne du læse, at Google har indgået en aftale med seks franske aviser om at betale for brugen af deres indhold.

Frederic Filloux har på sin Monday Note en gennemgang af aftalen.

“‘Platforms should pay for news’ a peer committee says”
Journalism.co.uk

😲 Mere end 50% af US-annoncemarkedet bliver digitalt

For første gang nogensinde ser det ud til, at mere end halvdelen af de penge, der bliver brugt på annoncer i USA, går til det digitalt, hvilketi især gavner store platforme som Google og Facebook.

The Wall Street Journal skriver:

“GroupM expects marketers to spend $110.1 billion on digital ads this year, or 51% of the total $214.6 billion total U.S. advertising-spending forecast, excluding political ad outlays. Next year, it expects U.S. ad spending to grow 12% to $240 billion, and digital advertising to account for $130 billion, or 54% of the total.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🦹‍♂️ Det vil tage Ritzau uger at komme sig efter hacker-angreb

I sidste uges Ugerevy kunne du læse om et hacker-angreb mod Ritzau, der fremstår meget professionelt udført. Direktør og chefredaktør, Lars Vesterløkke, forventer, at det vil tage “mindst et par uger” at genopbygge systemerne.

📲 Her er årets bedste apps til Google Play og App Store

Året går på hæld, og skal der jo laves lister. Slå dig løs hos TechCrunch:

🤝 Salesforce køber Slack

TechCrunch skriver:

“Salesforce, the CRM powerhouse that recently surpassed $20 billion in annual revenue, announced today it is wading deeper into enterprise social by acquiring Slack in a $27.7 billion megadeal. Rumors of a pending deal surfaced last week, causing Slack’s stock price to spike.”

“How Microsoft crushed Slack”
Platformer

⛓ Facebook-kryptovaluta skifter navn

The Verge skriver:

“The Libra cryptocurrency is getting a new name today, Diem, in an effort to show that the project has ‘organizational independence’ as it attempts to get regulatory approvals for launch […]

The independent organization that runs the project, the Libra Association, will now be known as the Diem Association, and Bloomberg reports that its currency will be called the Diem Dollar.”

🤖 Status på AI i 2020

VentureBeat skriver:

“The AI Index is due out in the coming weeks, as is CB Insights’ assessment of global AI startup activity, but two reports — both called The State of AI — have already been released.”