Digitale medier i uge 34 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

☹️ Facebooks rapport om transparens skuffer

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse om Face­books 'Wide­ly Viewed Con­tent'-rap­port, som blandt andet The Wash­ing­ton Post skrev om.

I denne uge kom reak­tion­erne.

Colum­bia Jour­nal­ism Review skriv­er:

"To take just one exam­ple, Facebook’s new con­tent report appears to be a co-ordi­nat­ed response to crit­i­cal report­ing from Kevin Roose, a New York Times tech­nol­o­gy colum­nist, who has been track­ing the posts that get the most engage­ment on Face­book for some time, using the company’s own Crowd­Tan­gle tool, and has con­sis­tent­ly found that right-wing pages get the most inter­ac­tion from users."

Læs også:

"It appears the com­pa­ny wants us to believe its plat­form is filled with fam­i­ly pic­tures and GIFs of kit­tens. Move along, indus­try watch­ers. Accord­ing to Face­book there’s noth­ing to see here!"

- Dig­i­tal Con­tent Next

"The first thing to note about the report is that it is real­ly, real­ly bor­ing. There is essen­tial­ly no new infor­ma­tion in it, but it does clar­i­fy and define some of the num­bers. As a media ana­lyst, I appre­ci­ate that. I have called on Face­book many times to pro­vide more pre­cise data."

- Thomas Bæk­dal

"Face­book sent a ton of traf­fic to a Chica­go Tri­bune sto­ry. So why is every­one mad at them?"

- Nie­man Lab

"All the most pop­u­lar posts on Face­book are pla­gia­rized"

- Plat­former (Casey New­ton)

😏 OnlyFans vil alligevel tillade seksuelt indhold

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse, at Only­Fans (hvor alle kan tage penge for adgang til... eksplic­it ind­hold) meldte ud, at de ville for­byde sek­suelt ind­hold og porno.

Ændrin­gen skulle træde i kraft 1. okto­ber og skyldtes (menes det), at Only­Fans havde fået at vide, at det ville være let­tere at rejse penge og investeringer, hvis ind­hold­et på plat­for­men var min­dre... ja, eksplic­it.

Men sådan bliv­er det ikke. Only­Fans siger nu, at de alligev­el vil tillade det.

"The pro­posed Octo­ber 1, 2021 changes are no longer required due to bank­ing part­ners’ assur­ances that Only­Fans can sup­port all gen­res of cre­ators," lyder det fra Only­Fans.

Læs mere i denne uges Ugerevy-artikel:

🤬 Studie: Få står bag agressiv debatkultur

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"Et lille fåtal af kværu­lanter..."

☹️ Facebook slår ned på danske undertøjsreklamer

Markeds­føring skriv­er:

"Danske tøjbrands oplever at få afvist billed­er af under­tøj på Face­book. To har fået deres annon­cekon­ti lukket, og én fik afvist et billede helt uden men­nesker på. Det koster sel­sk­aberne dyrt."

🗳 Facebook barsler med valgkommission

The New York Times skriv­er:

"Face­book has approached aca­d­e­mics and pol­i­cy experts about form­ing a com­mis­sion to advise it on glob­al elec­tion-relat­ed mat­ters, said five peo­ple with knowl­edge of the dis­cus­sions, a move that would allow the social net­work to shift some of its polit­i­cal deci­sion-mak­ing to an advi­so­ry body."

🦠 YouTube har fjernet 1 mio. "farlige" videoer under pandemien

YouTube skriv­er selv:

"For exam­ple, since Feb­ru­ary of 2020 we’ve removed over 1M videos relat­ed to dan­ger­ous coro­n­avirus infor­ma­tion, like false cures or claims of a hoax. In the midst of a glob­al pan­dem­ic, every­one should be armed with absolute­ly the best infor­ma­tion avail­able to keep them­selves and their fam­i­lies safe."

🔎 Instagram forklarer, hvordan søgealgoritmen fungerer

Social Media Today skriv­er:

"Insta­gram has pub­lished the sec­ond install­ment in its new 'How Insta­gram Works' series, with an overview of how its search algo­rithms func­tion, and how you can max­i­mize your chances of show­ing up in rel­e­vant search results."

💳 TikTok udvider samarbejdet med Shopify

Social Media Today skriv­er:

"Today, Tik­Tok has announced a new shop tab expan­sion for Shopi­fy mer­chant pro­files, which, as it sounds, will add a new prod­uct dis­play show­case to your in-app pres­ence."

🤨 Annoncører vejer for og imod ved ny Facebook-tracking

Du kender sikkert Face­books Pix­el, der gør det let­tere at tracke på tværs af Face­book og eksem­pelvis dit web­site. Udviklin­gen inden­for pri­vatliv og track­ing gør dog, at Face­book hellere vil have annon­cør­er over på deres serv­er-baserede 'Con­ver­sa­tions API' (også kaldet CAPI).

Det skifte med­før­er dog nogle ting. For eksem­pel skal per­son­hen­før­bare oplysninger som e‑mailadresse køres for­bi Face­book, og det gør beslut­nin­gen svær at træffe for mange, skriv­er Digi­day.

🤔 Taliban har omfavnet internettet og sociale medier

The New York Times skriv­er:

"The Tal­iban, who banned the inter­net the first time they con­trolled Afghanistan, have turned social media into a pow­er­ful tool to tame oppo­si­tion and broad­cast their mes­sages. Now firm­ly in con­trol of the coun­try, they are using thou­sands of Twit­ter accounts — some offi­cial and oth­ers anony­mous — to pla­cate Afghanistan’s ter­ri­fied but increas­ing­ly tech-savvy urban base."

✨ Derfor bør du bruge TweetDeck

Wired skriv­er:

"Key to Tweet­Deck is its expan­sive lay­out, split up into cus­tomiz­able columns that you have full con­trol over. Where­as Twit­ter is typ­i­cal­ly just a sin­gle column—showing the tweets of the peo­ple you're following—TweetDeck lets you have this col­umn and plen­ty more along­side it as well. If you have a widescreen mon­i­tor, you can keep an eye on an awful lot of tweets at once."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🤫 Spotify-podcast-data lækket

Busi­ness Insid­er skriv­er:

"Spo­ti­fy spent $230 mil­lion on Gim­let, but leaked data shows the pod­cast stu­dio has lagged behind oth­ers at the audio giant. Insid­ers cite unclear strat­e­gy and inter­nal ten­sions."

Læs også:

Joe Rogan, con­fined to Spo­ti­fy, is los­ing influ­ence
- The Verge

🎙 Spotify åbner for betalte podcast-abonnementer i USA

Spo­ti­fy skriv­er selv:

"Start­ing today, we’re mak­ing Pod­cast Sub­scrip­tions avail­able to all U.S. pod­cast­ers. Our mod­el is built to max­i­mize cre­ator rev­enue and offer the widest pos­si­ble reach so cre­ators can grow their audi­ences and devel­op deep con­nec­tions with lis­ten­ers. Cre­ators will now find that in Anchor, they’ll be able to mark episodes as sub­scriber-only and pub­lish them to Spo­ti­fy and oth­er plat­forms."

💌 Twitter tester nyhedsbrevstilmelding

Tilbage i jan­u­ar måned købte Twit­ter nyheds­brevst­jen­esten Revue, hvor brugerne blandt andet kan tage betal­ing for at læse med. Nu tester Twit­ter den første reelle inte­gra­tion imellem de to: En knap på din Twit­ter-pro­fil, hvor folk kan abon­nere på dit Revue-nyheds­brev.

Indtil videre vis­es knap­pen kun på desk­top og Android til en begrænset skare.

✉️ Facebook udvælger journalister til nyhedsbrevssatsning

Reuters skriv­er:

"Aug 19 (Reuters) — Face­book Inc has cho­sen 25 local inde­pen­dent jour­nal­ists to be paid out of a $5 mil­lion pot to write for its newslet­ter site Bul­letin through mul­ti­year deals, the com­pa­ny told Reuters on Thurs­day."

😮 19 anbefalede nyhedsbreve til journalister

Journalism.co.uk skriv­er:

"Want to keep your fin­ger on the pulse of the jour­nal­ism indus­try? Look no fur­ther than these best picks for inbox roundups"

💡 NPRs guide til overskrifter, læsere og Google vil elske

Okay, hvis du virke­lig er en haj til artikelover­skrifter, der både er men­neske- og SEO-ven­lige, er der nok ikke så meget nyt for dig. Men selv hvis du er, kan det jo være, du kan få lidt inspi­ra­tion fra NPRs anbe­falinger.

💸 Nu kan du tjene penge på at skrive hos Quora

The Start­up skriv­er:

"Quo­ra is final­ly launch­ing a paid writ­ing pro­gram, Quo­ra+. It’s strik­ing­ly sim­i­lar to Medium’s pro­gram, charg­ing read­ers $5 per month, with a major­i­ty of earn­ings dis­trib­uted to writ­ers based on mem­ber read­ing time."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💸 Spotify klar med annonceværktøj i Danmark

Markeds­føring skriv­er:

"Spo­ti­fy Ad Stu­dio giv­er annon­cør­er mulighed for at uploade en tekst og vælge både en musik­genre og en oplæser­type, hvorefter Spo­ti­fy laver annon­cen for annon­cør­erne med bag­grundsmusik og pro­fes­sionelle stemmeskue­spillere. Man kan også uploade sin egen annonce."

😮 Politico solgt for mere end 1 mia. dollars

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse, at der gik rygter om, at tyske Axel Springer ville købe Politi­co. Det viste sig, at der var hold i de rygter, og prisen over­stiger angiveligt 1 mil­liard dol­lars ifølge folk tæt på han­dlen, skriv­er Nie­man Lab.

(1 mil­liard US dol­lars ≈ 6,3 mil­liarder danske kro­ner)

👔 Nordjyske lancerer erhvervsmedie

Medi­aWatch skriv­er:

"Et nyt, lokalt erhvervsme­die med..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

📈 The Atlantic er vokset 50% på abonnenter

Digi­day skriv­er:

"The Atlantic added about 280,000 paid read­ers from the first half of 2020 to the first half of 2021, accord­ing to the com­pa­ny, cit­ing the lat­est cir­cu­la­tion state­ment filed with the non­prof­it media audit­ing firm, the Alliance for Audit­ed Media. It now has more than 830,000 total print and dig­i­tal sub­scribers."

🍸 Vox Media køber cocktail-site

The Wall Street Jour­nal skriv­er:

"Vox Media LLC said Mon­day it is buy­ing Punch, a cock­tail web­site found­ed by Ber­tels­mann SE’s Pen­guin Ran­dom House, part of a bid to deep­en its cov­er­age of food and drinks."

🤝 Copydan vil med i forhandlinger ifm. ny ophavret

Medi­aWatch skriv­er:

"Kul­tur­min­is­teret bør ikke give det..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

📲 Nyt fra Samsung: Foldetelefoner er klar til "primetime"

Giz­mo­do skriv­er:

"[...] with the brand new Galaxy Z Fold 3, Sam­sung has cre­at­ed some­thing that can han­dle the stress­es of dai­ly life while offer­ing more func­tion­al­i­ty than you can get on any oth­er phone today. It’s some­what bulky, and at $1,800, it def­i­nite­ly ain’t cheap. But the Z Fold 3 final­ly feels like Samsung’s fold­ables are ready for prime time."

🔓 Max Schrems anmelder danske websites for GDPR-brud

Medi­aWatch skriv­er:

"Han er efter­hån­den ver­densk­endt for..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🔐 Nu kan du betale med Bitcoin på Substack

Fra en pressemed­delelse:

"Work­ing togeth­er, OpenN­ode and Sub­stack are start­ing by mak­ing instant, low cost pay­ments avail­able to a select group of cryp­to-focused pub­li­ca­tions. Read­ers will be able to use Bit­coin to pay for sub­scrip­tions to these select pub­li­ca­tions, and the pub­li­ca­tions will retain earn­ings in Bit­coin."

👩‍💻 Frygt ej: No-code fjerner de kedelige opgaver

Version2 skriv­er:

"Det fan­tastiske ved no-code er..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs også:

Work man­age­ment plat­form Trel­lo intro­duces no-code automa­tion fea­tures
- Ven­ture­Beat