Indsigter i digitale medietendenser

Digital Ugerevy er ikke kun overblikket i den ugentlige opsamling. Her ser du de seneste artikler udgivet på Digital Ugerevy:

Hvad skal vi med Facebook?

Whistlebloweren Frances Haugen har aflagt vidnesbyrd, og det ser ikke godt ud for Facebook. Men hvad skal der ske nu – og hvorfor er algoritmerne et svært sted at starte?

Læs artiklen

Facebook Files: Forskere og sikkerhedschef som offerlam

Facebook Files ruller videre, og i et selvforsvar stiller Facebook tvivl ved både research og konklusioner – samt folkene bag dem.

Læs artiklen

Måske var åbningsrate aldrig en god målestørrelse?

En ny beskyttelse i iOS-styresystemet har spredt panisk stemning blandt e-mail- og nyhedsbrevsfolket. Apples nye tiltag er endnu et søm i åbningsratens ligkiste.

Læs artiklen

Clubhouse gør kur til medierne: Ansætter NPR-veteran

Den engang så hypede lyd-app var dømt ude, men den er her endnu – sammen med kopierne. En nyansættelse skal gøre kur til medier, for måske ligger den sociale lyds fremtid i mediebranchen?

Læs artiklen

B.T.s underfrankerede satsning

Fire nye lokalmedier og masser af ansættelser. Det handler om data og abonnementer – men markedsføringen mangler, og det koster på brugeroplevelsen.

Læs artiklen

Hvad sker der med OnlyFans?

Først ville de forbyde porno, en uge senere er forbuddet suspenderet. Det handler om betalinger – mens dem, der laver indholdet, mister tilliden til platformen.

Læs artiklen

Facebook-fejl skabte bekymring

En fejl hos Facebook betød, at der ikke blev vist uddrag på links. Hvad enten det var en fejl eller et snedigt greb, viser det en mediebranche, der ikke stoler på Facebook.

Læs artiklen

Nyhedsbreve er serious business

NYTimes rykker en tredjedel af deres nyhedsbreve bag betalingsmuren, og Quartz giver nyhedsbrevene en hovedrolle i forretningen – ligesom adskillige andre medier har gjort.

Læs artiklen

Laboratorieteorien skaber splid på Wikipedia

Fra konspirationsteori til en undersøgelse bestilt af den amerikanske præsident. Vi kender stadig ikke ophavet til pandemien, og hvordan forholder man sig til den mangel på viden?

Læs, hvordan Wikipedia er røget i en redigeringskrig – og hvordan et dansk faktatjekmedie går til historien om laboratoriet.

Læs artiklen

Nu skal der forskes i mikrobetaling

Ingen gider abonnere på en masse digitale aviser og medier for blot at kunne læse enkelte artikler hist og her, man selv synes er interessant.

Kunne man ikke forestille sig en model, hvor man kan købe for én artikel ad gangen i stedet for at forpligte sig til et helt abonnement?

Læs artiklen

Nu kommer der podcasts på Facebook

Der bliver kamp om vores ører, når Facebook lancerer deres podcast-produkt – med egenudviklet afspiller.

Læs artiklen

Snart kan du tjene penge på dine tweets

Twitter har præsenteret Super Follow, der gør det muligt for Twitter-brugere at have deres egen “paywall”.

Læs artiklen

COVID-19-persondata og WhatsApp: Facebook er ikke problemet

Det sejler med datasikkerheden hos Medicals Nordic, der deler personoplysninger i WhatsApp-grupper. Men Facebook kan ikke læse med.

Læs artiklen

Hvornår bliver syntetisk oplæsning god nok?

Flere og flere lytter til artikler. Men indtaling tager tid, og det koster. Selvom der er enighed om, at kunstig oplæsning ikke er god nok lige nu, viser studier, at maskinstemmer allerede nu er bedre end visse menneskestemmer i nogle situationer.

Læs artiklen

Medier skal have en strategi for links

Links er fantastiske og en god måde at få en bruger til at se mere af ens indhold. Men sammen med citater og indlejrede elementer kan de også forstyrre læse- og brugeroplevelsen. Og så er de knapt så fantastiske.

Læs artiklen

Hvad nu, Podimo?

Podimo hæver prisen med 50 procent og introducerer et begrænset antal lydbøger. Er det pivot eller krisetegn? I debatten på sociale medier peger flere på, at Podimo er ved at gøre sig til i forhold til et muligt salg.

Læs artiklen

Væk i morgen: Platforme elsker Stories-formatet

Lyd og podcast vokser og vokser. Men pengene følger ikke med. Her får du et indblik i udviklingen og mulighederne – og du kan læse om et nyt dansk mediestartup, der vil tjene penge på at sætte lyd til kvalitetsjournalistik.Med Twitters lancering af “Fleets” er alle platformene nu med på “Stories”-bølgen med indhold, der forsvinder af sig selv. Men hvorfor gør alle det – og påvirker det feed’et?

Læs artiklen

Hvor er pengene i lyd?

Lyd og podcast vokser og vokser. Men pengene følger ikke med. Her får du et indblik i udviklingen og mulighederne – og du kan læse om et nyt dansk mediestartup, der vil tjene penge på at sætte lyd til kvalitetsjournalistik.

Læs artiklen

Bliv bedre til dit arbejde.
Følg og forstå de digitale medietendenser med Digital Ugerevy:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev